Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saltsjöbaden 3
Stockholms Ström 2 utanför Nacka Strand, Nacka 2009-07-15
Stockholms Ström 2 utanför Nacka Strand, Nacka 2009-07-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 45/1970, S49
* Svensk Skeppslista 2005, S000
* Svensk Skeppslista 2006, S000
* Svensk Skeppslista 2007, S000
* Svensk Skeppslista 2008, S000

Hytterna målas bruna inför säsongen 2007, se bilder 2007-05-03
  Byggd 1894
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 217
  Registernr 5219
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JSHG, numera SDTR
  Systerfartyg Saltsjöbaden 1 Saltsjöbaden 2
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,00 meter 22,32 meter
  Största bredd 5,20 meter 5,36 meter
  Djupgående - 1,70 meter
  Brt/Nrt - 75/22
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 70 hk, 51 kW 135 hk, 99 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 121 passagerare
  Historik
  1894 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3 till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm. Trafik på linjen Karl XII:s torg - Stadsgården.
  1913 Såld till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön, Lidingö och omdöpt till Stockholm-Södra Lidingön. Trafik mellan spårvagnshållplatsen i Ropsten och Södra Lidingöbanans ändstation i Herserud, Lidingö.
  1925 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Djurgården 6.
  1961 Motoriserad.
  1969 Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, hade ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 100.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 62.626 SEK.
  1974 Ombyggd.
  1981 Såld till krögare Åke Söderqvist, Vaxholm för 126.000 SEK och omdöpt till Badholmen 1. Trafik mellan Vaxholm och Badholmen.
  1983 Såld till Rederi AB Badholmen, Vaxholm för 100.000 SEK.
  1986 Såld till Rederi Stockholms Ström Gibel & Leffler HB, Stockholm för 200.000 SEK och omdöpt till Stockholms Ström 2. Renoverad och ombyggd för charter. Trafik på linjen Slussen - Fjäderholmarna.
  1989 Ny huvudmaskin installeras.
  2007-08-10 Vid ett anlöp av Fjäderholmarna under dagen så glider färjans stäv i sidled och tappar fästet sedan skepparen gått iland. Färjans akter slår i bryggan vid serveringen. Färjan, dess däcksman och ett fåtal passagerare fortsätter sedan ut på fjärden. Skepparen skriker instruktioner till däcksmannen som får stopp på färjan medans skepparen tar sig ut till färjan med hjälp av Delfin XII. Ingen kommer till skada.
Tillbaka till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön
Tillbaka till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Badholmen
Tillbaka till Rederi AB Stockholms Ström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.