Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/253
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Mats Andreasson, Fridhems varv, EMA 2011-08-11, PN
* De Gula Färjorna, 2010, 98
  Byggd 1961
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 513
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Färja 62/241 Färja 62/234 Färja 62/248 Färja 62/250
Färja 62/265
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 23,00 meter 23,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 60 passagerare -
   10 personbilar -
  Historik
  1961 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/253 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Källviken - Lunnevik, Uddevalla, Bohuslän.
  1964 Kopplas ihop med Färja 62/240. Fortsatt trafik på leden Källviken - Lunnevik, Uddevalla.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1974-05 Flyttas till leden Lyrösund - Lyrön, Orust, Bohuslän.
  1985 Såld till Bengt Almkvist, Missjö, S:t Anna, Söderköping.
  1985-05-13 Lämnar Fridhems Varv, Lysekil för färd mot S:t Anna under bogsering av en fiskebåt från Smögen. Under bogseringen sjunker färjan utanför Skånes kust tillsammans med Fridhens Varvs bogsertross, som de hade lånat just för denna bogsering.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.