Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/265
Kaskärsund vid Kummelnäs varv, Nacka 2007-09-11
Kaskärsund vid Kummelnäs varv, Nacka 2007-09-11
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S99
  Byggd 1963
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 515
  Registernr 14657
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGWP, numera SFE 2584
  Systerfartyg Färja 62/241 Färja 62/234 Färja 62/248 Färja 62/250
Färja 62/253
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,00 meter 23,00 meter
  Största bredd 6,99 meter 6,99 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 56/16 56/16
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell 1113 1 x Volvo Penta TMD 120
  Effekt 44 hk, 32 kW 312 hk, 230 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 60 passagerare -
   10 personbilar -
  Historik
  1963 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/265 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Klädesholmen - Bockholmen, Tjörn.
  1964 Flyttas till leden Kornhall - Gunnesbo, Kungälv.
  1966 Kopplas ihop med Färja 62/191. Fortsatt trafik på leden Kornhall - Gunnesbo, Kungälv.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1976 Upplagd vid Fridhems varv, Lysekil som reservfärja för lederna i Bohuslän.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 88 hk, 65 kW, installeras.
  1980 Flyttas till leden Malö - Fröjdendal, Bohuslän.
  1981 Flyttas till leden Lyrön - Lyresund, Bohuslän.
  1983 Upplagd vid Fridhems varv, Lysekil som reservfärja för lederna i Bohuslän.
  1988 Omdöpt till Elin.
  1993-02 Såld till Anders Åberg, Kristinehamn.
  1993-02 Såld till Dyröns Sjötransporter AB, Dyrön och omdöpt till Älgöfjord. Ombyggd till godsfärja. Ny styrhytt som tidigare satt på Styrsöbolagets m/s Ejdern. Godstransporter i Bohusläns skärgård.
  1998 Såld till Ö-Transporter AB, Dalarö och omdöpt till Kaskärsund. Godstransporter i Stockholm södra skärgård.
  2006 Upplagd vid Kummelnäs varv, Nacka i väntan på försäljning.
  2008-05-01 Såld till Anders Ericson, firma Skäggesta Gård & Maskin, Stallarholmen och omdöpt till Skäggesta.
  2018-12-05 Överförd till båtregistret med signal SFE 2584.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Ö-Transporter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.