Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/241
Brommöfärjan vid Brommö 2006-07-04
Brommöfärjan vid Brommö 2006-07-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S97
  Byggd 1959
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 506
  Registernr 16792
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLPV, numera SFE 2800
  Systerfartyg Färja 62/234 Färja 62/248 Färja 62/250 Färja 62/253
Färja 62/265
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,00 meter 22,12 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,99 meter
  Djupgående 1,10 meter 0,80 meter
  Brt/Nrt - 43/12
  Maskineri 1 x Bolinder 1053 K 1 x Volvo Penta T45
  Effekt 35 hk, 26 kW 48 hk, 35 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
   8 personbilar -
  Historik
  1959 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/241 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1959-05-25 Insatt i trafik på leden Bohus - Jordfallet, Bohuslän.
  1965 Flyttas i delar till leden Sund - Jaren, Stora Lee, Dalsland.
  1967 Kopplas ihop med Färja 61/231 för att öka kapaciteten till 14 personbilar.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta T45, 48 hk, 35 kW, installeras.
  1972 Såld till Domänverket, Kinne Revir, Skara och omdöpt till Brommöfärjan. Trafik på leden Torsö - Brommö, Vänern.
  ? Övergår till Sveaskog Förvaltnings AB, Brommö.
  2011-02-28 Omdöpt till Bromöfärjan i samband med registrering i Sjöfartsverkets skeppsregister.
  2019-01-30 Överförd till båtregistret med signal SFE 2800.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.