Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stadsgården 2
Elba vid Amundsgrundet, Västerås 2017-08-02
Elba vid Amundsgrundet, Västerås 2017-08-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1897
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer 51
  Registernr 7249
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SDVU
  Systerfartyg Nybron 1 Nybron 2 Stadsgården 1
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 25,44 meter
  Största bredd - 5,68 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt - 71/21
  Maskineri 1 x Gefle W. ångmaskin 1 x Caterpillar 3306
  Effekt 65 hk, 48 kW 135 hk, 99 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 260 passagerare
  Historik
  1897 Levererad av O A Brodins varv som Stadsgården 2 till Ångfärje AB, Stockholm. Trafik mellan Stadsgården och Alkärret på Djurgården.
  1900 Såld till Ångbåts AB Bomhus, Gävle och omdöpt till Bomhus 1. Trafik på traden Gävle - Bomhus - Kastet.
  1917 Såld till Västerås Stad och omdöpt till Elba. Trafik på traden Västerås - Östra holmen - Elba - Västra holmen.
  1926 Förlängd med 5 meter till 25,44 m vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1938 Omdöpt till Elba I.
  1952 Motoriserad med en Scania dieselmotor vid Bröderna Larssons varv, Kristinehamn. Åter döpt till Elba.
  1988 Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3306, 135 hk, 99 kW, installeras vid Mälarvarvet, Stockholm.
  1997 Renoverad av Västerås stad.
  2007-05-01 Drift och bemanning övergår till Rederi Mälarstaden AB, Västerås.
Tillbaka till Ångfärje AB
Tillbaka till Ångbåts AB Bomhus
Tillbaka till Västarås stad
Tillbaka till Rederi Mälarstaden AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1644 fartyg, 887 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.