Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stadsgården 1
Djurgården 3 vid Slussen 2002-06-02
Djurgården 3 vid Slussen 2002-06-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 45/1970, S49
* Svenska Dagbladet 1899-06-06
* Svenska Dagbladet 1899-06-15


* Sveriges Skeppslista 1908, S50 RA
* Sveriges Skeppslista 1910, S50 RA
* Sveriges Skeppslista 1917, S54 RA
* Sveriges Skeppslista 1919, S52 RA
* Sveriges Skeppslista 1925, S54 RA
* Sveriges Skeppslista 1927, S60 RA
* Sveriges Skeppslista 1935, S62 RA
* Sveriges Skeppslista 1939, S64 RA
  Byggd 1897
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 3955
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JMLS, numera SDTK
  Systerfartyg Nybron 1 Nybron 2 Stadsgården 2
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,66 meter 20,87 meter
  Största bredd 5,40 meter 5,80 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 85/56 62/18
  Maskineri 1 x Gefle W. ångmaskin 1 x Gefle W. ångmaskin
  Effekt 65 hk, 48 kW 65 hk, 48 kW
  Toppfart - 7 knop
  Kapacitet - 97 passagerare
  Historik
  1897 Levererad av O A Brodins varv som Stadsgården 1 till Ångfärje AB, Stockholm. Trafik i Stockholm, traden Stadsgården - Alkärret, Djurgården.
  1899-05-07 Sammanstöter med ångfartyget Åkers Kanal vid färd från Djurgården mot Nybroviken. På Stadsgården 1 går flera fönster sönder men på Åkers Kanal uppkommer det inga större skador. Kaptenen på Stadsgården 1 (F.G. Guttke) döms senare som ansvarig för olyckan och får böta 10 SEK för förseelse mot ångslupsreglementet.
  1899 Omdöpt till Nybron 1
  1900 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Djurgården 3. Trafik på traden Slussen - Djurgården.
  1969 Upplagd. Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, har ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
  1969-07-22 Trafik under två dagar tillsammans med Djurgården 4 mellan Logårdstrappan och kryssningsfartyget Cabo Samvicente som är på besök i staden. Ombord på färjorna vajar den spanska flaggan i ena änden.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 20.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 30.214 SEK.
  1972 Upplagd.
  1973-03 Såld till Stiftelsen Skärgårdbåten, Stockholm för 1 SEK.
  1975-08-12 Upplyft på land vid Svartvik, Traneberg för renovering.
  1976 Ny ångpanna, byggd 1922, köps osedd från Åland. Problem med transportören gör att pannan blir kvar på Åland. Pannan visar sig senare vara för liten och finns nu på ett hembygdsmuseum i Kristianstad.
  1980-04-14 Sjösätts efter fem år på land.
  1983 Övergår till Stiftelsen Skärgårdsbåtens nystartade rederi Ångslups AB Djurgården, Stockholm.
  1984-09-21 Ny ångpanna installeras. Ångpannan är nytillverkad av AB Vatten och Ånga, Sävsjö.
  1985-05-21 Premiärtur mellan Slussen och Skeppsholmen. Färjan går för egen maskin för första gången på 16 år. Revoveringsarbetena har kostat totalt 864.000 kr.
  1993 Ångslups AB Djurgården byter namn till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
Tillbaka till Ångfärje AB
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stiftelsen Skärgårdsbåten
Tillbaka till Ångslups AB Djurgården
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1627 fartyg, 866 rederier och 108 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.