Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/239
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S97
* Lubrikatorn 2/2012, S17
* Båtologen 3/2013, S190
  Byggd 1958
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 503
  Registernr 15443
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFMT, numera SFE 2798
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja
Liljedalsfärjan II Almarsfärjan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,00 meter 14,15 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,15 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 19/5
  Maskineri 1 x Volvo Penta -
  Effekt 110 hk, 81 kW 108 hk, 80 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   6 personbilar 6 personbilar
  Historik
  1958 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/239 till Vägförvaltningen i Norrbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Torne älv, leden Södra Anttis - Norra Anttis, Pajala.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1974 Flyttas till leden över Kaitumälven vid Killinge, Kiruna.
  1983-10 Sista turen över Kaitumälven innan bron öppnas.
  1983-11 Såld till Kalixälvsfärjan i Parakka EF, Parakka och omdöpt till Nestoria. Färjan demonteras och lastas på lastbilar för transport till Parakka. Trafik över Kalixälven vid Parakka, Vittangi, Kiruna.
  2010-07-20 Såld till Fredrik Forslund, Firma F. Forslund Lastmaskiner, Töre.
  2013-04 Såld till Kalix Maskinentreprenad AB, Kalix-Nyborg.
  2019-01-30 Överförd till båtregistret med signal SFE 2798.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 918 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.