Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Almarsfärjan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S96
  Byggd 1956
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 499
  Registernr 13414
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLPD
  Systerfartyg Lyrön Finneråsnäset Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja Liljedalsfärjan II
Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,18 meter 14,18 meter
  Största bredd 6,64 meter 6,16 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 33/9
  Maskineri 1 x Bolinder 1 x Volvo Penta
  Effekt 23 hk, 17 kW 110 hk, 81 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1956 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Almarsfärjan till Vägförvaltningen i Värmlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Klarälven, leden Stodene - Almar, Karlstad.
  1956 Omdöpt till Färja 62/220.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 110 hk, 81 kW, installeras.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1983 Såld till Technical Union AB, Göteborg och omdöpt till Snickarpråm Nr 1. Ombyggd till pråm.
  1985-12 Såld till Göteborgs Hamn AB, Göteborg.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Göteborgs Hamn AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1618 fartyg, 855 rederier och 105 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.