Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Venus
Venus i Göta kanal
Venus i Göta kanal
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1873
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 195
  Registernr 1834
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JDNT
  Systerfartyg Juno
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,59 meter -
  Största bredd 6,72 meter -
  Djupgående 2,78 meter -
  Brt/Nrt 267/185 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 240 hk, 174 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1872 Beställd av Motala Ströms Ångfartygs AB. Kontrakterad byggkostnad 115.000 rdr rmt.
  1873-07 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Venus till Motala Ströms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1880-12 Uthyrd under vintern till Stockholms stad som isbrytare till farleden Stockholm - Sandhamn.
  1888 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal.
  1918-11 Såld till Rederi AB Kristinehamnstrafik, Kristinehamn för 70.000 kr. Upplagd vid pålvirket i Göta älv utanför Götaverken, Göteborg.
  1923-02 Såld till Fritz Forsman, Stockholm för 7.000 kr för att användas som logementsfartyg i samband med stuvarkonflikter.
  1928 Avförd ur skeppsregistret.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.