Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ragnar
Gambrinus i Vaxholm 1983-07-31
Gambrinus i Vaxholm 1983-07-31
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S59
* Svenska Dagbladet 1890-05-07
  Byggd 1872
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 160
  Registernr 4981
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,78 meter -
  Största bredd 3,80 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 34/26 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 96 passagerare -
  Historik
  1872 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ragnar till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik Stockholm - Djurgården runt.
  1890-05-05 Vid utbackning från Strömparterren kl. 15.15 tar den starka strömmen tag i ångslupen. Först är man nära att törna mot ångfartyget Djursholm och sedan kör man in i ångfartyget Nordstjernan, som ligger förtöjd vid Skeppsbron. Nordstjernan får en buckla i akterstäven och Ragnars för får en större intryckning under vattenytan. Även ladgångsräcken går sönder. Ingen person skadas vid incidenten med passagerarna, som trodde att ångslupen skulle sjunka, blir rejält chockade.
  1902 Ombyggd.
  1927-03-15 Såld till Apotekarnes Mineralvatten AB, Stockholm och omdöpt till Apotekarnes I. Motoriserad.
  1938 Övertagen av AB Stockholms Bryggerier, Stockholm och omdöpt till Gambrinus VII.
  1941 Får ett gengasaggregat.
  1950-09-18 Såld till A. Sjöberg, Stockholm.
  1951 Såld och omdöpt till Gambrinus. Fritidsbåt.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.