Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Langas
Langas i Saltoluokta 2007-08-12
Langas i Saltoluokta 2007-08-12
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Dagens Nyheter 1957-10-10
* Svenska Dagbladet 1957-10-11
* Svenska Dagbladet 1958-01-16
* Svenska Dagbladet 1958-06-26
  Byggd 1957
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 810
  Registernr 12822
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SJTH, numera SFE 2531
  Systerfartyg Storlule
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,80 meter 19,05 meter
  Största bredd 4,51 meter 4,51 meter
  Djupgående 1,35 meter 1,35 meter
  Brt/Nrt - 34/10
  Maskineri 1 x Volvo Penta 2 x Volvo Penta TMD 100A
  Effekt 170 hk, 125 kW 270 hk, 198 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 134 passagerare 75 passagerare
  Historik
  1957-10-09 Sjösatt. Döpt av Fru Elsa Ewerlöf, maka till STF:s ordförande direktör Knut Ewerlöf vid en cermoni vid varvet.
  1957-10 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Langas till Svenska Turistföreningen AB, Gällivare. Byggnadskostnad 240.000 SEK. Kör för egen maskin från Lidingö till Luleå där flygplanshjul monteras. Bogseras sedan baklänges på landsvägarna från Luleå via Råneå, Morjärv, Överkalix och Gällivare till Luleluspen. Släpas sedan fem mil över isen till sjön Langas.
  1958-06-20 Insatt i trafik på sjön Langas, traderna Saltoluokta - Kabnats och Saltoluokta - Stora Sjöfallet.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta AQAD 41D, 400 hk, 294 kW, installeras. Man ökar samtidigt från en till två huvudmaskiner.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 100A, 270 hk, 198 kW, installeras.
  2018-11-21 Överförd till båtregistret med signal SFE 2531.
Tillbaka till Svenska Turistföreningen AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.