Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jyden
Sjöhästen III skrotas i Landskrona 1984-11-06
Sjöhästen III skrotas i Landskrona 1984-11-06
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2005-04-17
* Lubrikatorn 2/1986, S8-9
* Lubrikatorn 3/1996, S10
* Svensk Sjöfarts Tidning 16/1969, S28
* Båtologen 2/1976, S96
* Båtologen 6/1979, S330
* Båtologen 5/1984, S231
* Båtologen 5/1985, S220
* Sveriges Skeppslista 1941, S76
* Sveriges Skeppslista 1945, S76
* Sveriges Skeppslista 1968, S64
* Sveriges Skeppslista 1969, S62
* Sveriges Skeppslista 1970, S60
* Sveriges Skeppslista 1971, S60
* Sveriges Skeppslista 1972, S76
* Sveriges Skeppslista 1973, S76
* Sveriges Skeppslista 1976, S72
* Sveriges Skeppslista 1977, S72
* Sveriges Skeppslista 1978, S68
* Sveriges Skeppslista 1979, S74
* Sveriges Skeppslista 1980, S74
* Sveriges Skeppslista 1981, S80
* Sveriges Skeppslista 1982, S80
* Sveriges Skeppslista 1983, S86
* Sveriges Skeppslista 1984, S88
  Byggd 1923
  Varv Aalborg Skibsværft AS, Aalborg, Danmark
  Varvsnummer -
  Registernr 8297
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDOK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,12 meter 25,99 meter
  Största bredd 7,30 meter 7,30 meter
  Djupgående - 1,78 meter
  Brt/Nrt 120/- 101/35
  Maskineri 1 x Frisch -
  Effekt 200 hk, 147 kW 245 hk, 180 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 200 passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1923 Levererad av Aalborg Skibsværft AS som Jyden till AS Færgefarten Frederica - Strib, Frederica.
  1923-05-20 Insatt i trafik på traden Frederica - Strib.
  1938 Såld till Sköns Tingslags Vägstyrelse, Skön, Sundsvall för 94.000 kr och omdöpt till Färja III. Trafik på leden Fillan (Sundsvall) - Alvik (Alnön). Även trafik på leden Hornö - Veda.
  1938 Överförd till Medelpads Östra Vägdistrikt, Alnö.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1954 Flyttas till Bohuslän.
  1956 Omdöpt till Färja 61/131.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Såld till Svenska Väg AB, Stockholm för 20.000 kr och omdöpt till Ernst. Hemort Göteborg.
  1972 Såld till Kungälvs kommun, Kungälv för 53.000 kr och omdöpt till Lasse-Maja. Trafik i Marstrand.
  1976 Såld till Skärgårdstransporter N. Lillenes AB, Göteborg och omdöpt till Sjöhästen III.
  1979 Såld till Göteborgs Entreprenad & Sjötransporter AB, Göteborg.
  1980 Ny huvudmaskin, 245 hk, 180 kW, installeras.
  1982 Såld till Dan Ericssons Byggnads AB, Göteborg.
  1984 Skrotad av Lindav AB, Landskrona.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Kungälvs kommun
Tillbaka till Skärgårdstransporter N Lillenes AB
Tillbaka till Göteborgs Entreprenad & Sjötransporter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.