Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gulli
Wettervåg i Umeå 2001-06-30
Wettervåg i Umeå 2001-06-30
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1993, S5-6, 14
* Båtologen 4/2015, S255
  Byggd 1929
  Varv J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad, Hälsö
  Varvsnummer -
  Registernr 10765
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFAR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,04 meter 16,07 meter
  Största bredd 5,33 meter 5,56 meter
  Djupgående 1,70 meter -
  Brt/Nrt 25/- 52/15
  Maskineri 1 x Skandia -
  Effekt 40 hk, 29 kW 197 hk, 145 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 117 passagerare -
  Historik
  1929 Levererad av J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad som Gulli till Charles Ericksson, Långedrag. Trafik i Göteborgs södra skärgård, traden Långedrag - Asperö/Brännö.
  1933 Förlängd vid Björkö varv & slip (Rickard Martinsson). Nya mått 15,43 x 5,38 x 1,72 meter. Nytt tonnage 31 brt, 14 nrt. Får nu ta 145 passagerare.
  1934 Ny huvudmaskin, av fabrikat June-Munktell, 2 cyl, 100 hk, 73 kW, installeras.
  1958 Ombyggd vid Önnereds Båtvarv (Torsten Olsson), Önnered. Ny styrhytt på båtdäck samt ny modern skorsten.
  1961 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania-Vabis, 8 cyl, 150 hk, 110 kW, installeras.
  1970-04-30 Såld till Lars-Gunnar Gunnarsson och Göran Holmberg, Käringön för 60.000 SEK. Trafik på traden Käringön - Hällevikstrand.
  1974-12-31 Trafiken upphör och fartyget läggs upp.
  1975-06-17 Såld till Sigward Carlsson, Källö-Knippla för 24.000 SEK. Upplagd.
  1976-04-29 Såld till Gunnar Augustsson, Dyrön för 40.000 SEK. Trafik på traderna Tjuvkil - Dyrön och Tjuvkil - Marstrand samt charter. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 6 cyl, 200 hk, 147 kW, installeras.
  1982-10-12 Överförd till Gunnars Båtturer HB, Dyrön för 46.325 SEK.
  1982-11-12 Såld till Mariestads Skärgårdstrafik HB, Mariestad för 115.000 SEK och omdöpt till Brommö. Renoverad vid Trellevarvet Jonsson & Co, Kållandsö samt vid kajen i Mariestad.
  1983-05 Insatt i trafik på sjön Vänern och Göta kanal.
  1987-05-17 Såld till HB Wetterns Båttrafik, Vadstena för 135.000 SEK och omdöpt till Wettervåg.
  1987-09-03 Såld till Lennart Rogsberg, Borghamn för 135.000 SEK.
  1993 Såld till Sven-Inge Nilsson, Umeå. Upplagd vid Ön, Umeå.
  ? Sjunker vid uppläggningsplatsen.
  2007-11-04 Bärgningsförsök görs genom att två bärgningsbilar drar i båten från land. Skrovet håller inte utan fören slits bort.
Tillbaka till Charles Ericksson
Tillbaka till Gunnar Augustsson
Tillbaka till Gunnars Båtturer HB
Tillbaka till Mariestads Skärgårdstrafik HB
Tillbaka till HB Wetterns Båttrafik
Tillbaka till Lennart Rogsberg
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.