Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gerda
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1887
  Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping
  Varvsnummer 8
  Registernr 1915
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,35 meter -
  Största bredd 3,96 meter -
  Djupgående 1,83 meter -
  Brt/Nrt 35/- -
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1887-05 Levererad av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Gerda till Ångslupsbolaget Trafik, Nyland. Trafik på Ångermanälven, traden Undrom - Sprängviken.
  1893-10-28 Kolliderar med s/s Nordstjernan utanför Lunde brygga vid 18:30-tiden. s/s Nordstjernan kör rakt in i Gerda som sjunker omgående. Några av passagerarna lyckas simma i land men totalt omkommer 11 personer.
  1893 Bärgas och repareras. Omdöpt till Trafik II.
  1899 Såld till Ångslups AB Ragnhild, Härnösand.
  1917 Såld till Sävenäs Nya AB, Piteå. Ombyggd till bogserbåt.
  1918 Såld till pr/Theodor Hedberg, Piteå. Ombyggd med ny överbyggnad.
  1921 Såld till Anton Wirén, Piteå för 21.000 kr. Timmerbogsering från Bölebommen till Lövholmens sågverk, Forséns såg på Strömsborg samt till flottläggningsplatsen för Skarins och Holmens bruk i Hortlaxviken.
  1943 Överförd till Wiréns Rederi AB, Piteå.
  1947 Såld till John Anton Waltari, Haparanda för 8.000 kr.
  1948 Såld till AB Kemi Oy, Kemi, Finland för 25.000 kr och omdöpt till Kemi 3.
  1954 Skrotad vid Mansikkaniemens Varv, Kemi.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Trafik
Tillbaka till Ångslups AB Ragnhild
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.