Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 63/70 Holmön
Denena i Gryt 1993-07-17
Denena i Gryt 1993-07-17
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1995, S20
  Byggd 1956
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 33
  Registernr 13241
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLCX, numera isländsk signal TFHI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,16 meter 18,23 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,50 meter
  Djupgående 2,20 meter 2,95 meter
  Brt/Nrt 36/14 36/13
  Maskineri - 2 x Volvo Penta
  Effekt - 130 hk, 96 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1956 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 63/70 Holmön till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1971 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta MD96, 250 hk, 184 kW, installeras.
  1984 Såld till Mälarens Båttrafik HB, Enköping för 206.000 SEK och omdöpt till Denena. Ombyggd.
  1985-05-25 Premiärtur med betalande passagerare.
  1989-12 Såld till Mälarens Båttrafik AB, Enköping för 157.000 SEK.
  1989-12 Såld till Gryts Skärgårdsresor HB, Gryt för 750.000 SEK.
  1995-02-09 Såld till Gunnar Leifur Stefansson, Akranes, Island och omdöpt till Andrea.
  ? Såld till Ferðamálasjóður, Reykjavík, Island.
  2007-05 Omdöpt till Andrea II.
  ? Såld till Sea Adventures ehf, Akranes, Island och omdöpt till Christina.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Mälarens Båttrafik HB
Tillbaka till Gryts Skärgårdsresor HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1642 fartyg, 885 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.