Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/318
Vaxholmen vid Kastellet, Vaxholm 2016-05-29
Vaxholmen vid Kastellet, Vaxholm 2016-05-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S104
* Båtologen 1/2016, S40
* Båtologen 2/2016, S111
  Byggd 1980
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer 35
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFKY
  Systerfartyg Färja 62/307 Färja 62/319
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 34,00 meter 34,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 59/- 59/-
  Maskineri 1 x Volvo Penta D 70B 1 x Volvo Penta D 70B
  Effekt 110 hk, 81 kW 110 hk, 81 kW
  Toppfart - 3 knop
  Kapacitet 80 passagerare 130 passagerare
   10 personbilar -
  Historik
  1980 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/318 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Malö - Fröjdendal, Bohuslän.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Maj II.
  1995 Reservfärja för lederna i Bohuslän.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2000 Omdöpt till Dagny. Färjan döps efter Dagny Andersson.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2015 Ombyggd vid Fridhems varv, Lysekil.
  2015-11-12 Omdöpt till Vaxholmen.
  2016-04-29 Insatt i trafik på leden Vaxholm - Kastellet.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.