Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/319
Lina mellan Lyr och Lyresten 2006-07-06
Lina mellan Lyr och Lyresten 2006-07-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S104
  Byggd 1980
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer 36
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFKT
  Systerfartyg Färja 62/307 Färja 62/318
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 38,10 meter 38,10 meter
  Största bredd 6,97 meter 6,97 meter
  Djupgående 0,60 meter 0,60 meter
  Brt/Nrt - 59/-
  Maskineri 1 x Volvo Penta D 70T 1 x Volvo Penta TD 61 AP
  Effekt 110 hk, 81 kW -
  Toppfart - 3 knop
  Kapacitet - 80 passagerare
   10 personbilar 10 personbilar
  Historik
  1980 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/319 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Bockholmen - Klädesholmen, Tjörn, Bohuslän.
  1983 Flyttas till leden Lyr - Lyresten, Tjörn, Bohuslän när bron till Klädesholmen öppnas.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Lina.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.