Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/235
Åttan i Båtskärsnäs 2012-08-02
Åttan i Båtskärsnäs 2012-08-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1958
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer -
  Registernr 13309
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLHF, numera SFE 2611
  Systerfartyg Färja 62/225 Färja 62/237 Färja 62/238 Färja 62/240
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,00 meter 17,24 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,02 meter
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - 30/9
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell -
  Effekt 52 hk, 38 kW 70 hk, 52 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1958 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/235 till Vägförvaltningen i Västernorrlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Lövudden - Skeppsholmen, Timrå.
  1960 Flyttas till leden Sandnäset - Djupröra, Holmsjön, Sundsvall.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1977 Flyttas till leden Skurun - Flatnor, Bräcke, Jämtland.
  1983 Såld till Kalix Sjötjänst AB, Kalix för 35.000 SEK och omdöpt till Åttan. Ny huvudmaskin, av fabrikat Valmet, 4 cyl, 90 hk, 66 kW, installeras. Transportfärja i skärgården.
  1992 Övergår till Åströms Rederi AB, Kalix.
  1997 Såld till CSB Entreprenad och Consulting AB, Båtskärsnäs.
  2018-11-17 Överförd till båtregistret med signal SFE 2611.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.