Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/240
Carolina Nord på Röduppleden, Överkalix 2012-08-02
Carolina Nord på Röduppleden, Överkalix 2012-08-02
Foto: Krister Nilsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S97
  Byggd 1959
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 507
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEXG
  Systerfartyg Färja 62/225 Färja 62/235 Färja 62/237 Färja 62/238
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,00 meter 26,20 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell 1053K 1 x Volvo Penta T45
  Effekt 35 hk, 26 kW 320 hk, 235 kW
  Toppfart - 5 knop
  Kapacitet 50 passagerare 50 passagerare
   6 personbilar 6 personbilar
  Historik
  1959 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/240 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Källviken - Lunnevik, Uddevalla ihopkopplad med Färja 62/177.
  1964 Kopplas nu istället ihop med Färja 62/253. Fortsatt trafik på leden Källviken - Lunnevik, Uddevalla.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1974-05 Ändras till reservfärja.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder-Munktell 1035 K, 35 hk, 26 kW, installeras.
  1979 Flyttas till leden Sandudden - Boheden, Kalixälven, Överkalix.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D45B, 48 hk, 35 kW, installeras.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm och omdöpt till Carolina Nord.
  2003 Ombyggd och flyttad till leden Östra Rödupp - Västra Rödupp, Kalixälven, Överkalix. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 320 hk, 235 kW, installeras.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.