Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/305
Svea vid Köpmanholm, Yxlan 2011-08-21
Svea vid Köpmanholm, Yxlan 2011-08-21
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1992, S9
* De gula färjorna, 2010, S102
  Byggd 1979
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 123
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7723596
  Signal SFEB
  Systerfartyg Färja 61/306 Färja 62/315 Aspö II av Karlskrona
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 41,00 meter 41,00 meter
  Största bredd 11,43 meter 11,43 meter
  Djupgående 3,10 meter 3,10 meter
  Brt/Nrt 241/94 241/94
  Maskineri 4 x Volvo Penta TMD 120A 4 x Volvo Penta TMD 102A
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.278 hk, 940 kW
  Toppfart 9 knop 10 knop
  Kapacitet 160 passagerare 160 passagerare
   32 personbilar 30 personbilar
  Historik
  1979 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/305 till Statens Vägverk, Stockholm. Inofficiellt döpt till "Ulrika". Byggnadskostnad 5,7 milj SEK. Trafik på leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Ulrika.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  1997-08-15 Flyttad till leden Skenäs - Säter, Bråviken och omdöpt till Svea.
  1999 Ombyggd. Styrhytten ombyggd. Två av fyra nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 102A, installeras.
  2001 Restrerande två nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 102A, installeras. Totaleffekt på samtliga fyra 1.278 hk, 940 kW.
  2005-04 Flyttad till leden Fårösund - Bro, Gotland som reservfärja under Kajsa-Stinas varvsbesök.
  2005 Åter på leden Skenäs - Säter, Bråviken.
  2006-10-10 Flyttad till leden Gräsöleden, Uppland som reservfärja.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2011-08 Tillfälligt flyttad till Furusundsleden under tre veckor. Reservfärja.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.