Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Aspö II av Karlskrona
Aspö II av Karlskrona utanför Stumholmen, Karlskrona 2014-07-18
Aspö II av Karlskrona utanför Stumholmen, Karlskrona 2014-07-18
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S105
  Byggd 1984
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 138
  Registernr 13275
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8317887
  Signal SLEY
  Systerfartyg Färja 61/305 Färja 61/306 Färja 62/315
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 41,00 meter 41,00 meter
  Största bredd 11,42 meter 11,42 meter
  Djupgående - 3,10 meter
  Brt/Nrt 295/99 295/99
  Maskineri 4 x Volvo Penta 4 x Scania DSI 11
  Effekt 500 hk, 367 kW 1.080 hk, 794 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 200 passagerare
   25 personbilar 25 personbilar
  Historik
  1984 Levererad av AB Åsi-verken som Aspö II av Karlskrona till Karlskrona kommun, Stadsbyggnadskontoret, Karlskrona. Trafik på leden Karlskrona - Aspö.
  1991 Överförd till Statens Vägverk, Stockholm. Får Vägverkets inventarienummer "Färja 61/334". Fortsätter på samma färjeled.
  1994 Överförd till Vägverket Produktion Syd, Växjö.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2004-06-12 Fartyget körs upp till Kalmar för att prova ut färjelägena i Kalmar och Färjestaden, Öland. Anledningen är att man vill kolla upp färjelägena som skall finnas till hands vid en eventuell längre avstängning av Ölandsbron.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Karlskrona kommun
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.