Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/299
Bodilla på Fårösundsleden 2006-02-03
Bodilla på Fårösundsleden 2006-02-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Fredrik Skeppstedt, Färjerederiet, EMA 2007-05-21, KN
* Redaren 1/1995, S20
* De gula färjorna, 2010, S102
* Sveriges Skeppslista 2005, S161
* Sveriges Skeppslista 2006, S165
  Byggd 1976
  Varv Lunde varv, Lunde
  Varvsnummer 16
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SHZL
  Systerfartyg Färja 61/311
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 65,00 meter 65,00 meter
  Största bredd 11,72 meter 14,40 meter
  Djupgående - 3,60 meter
  Brt/Nrt - 365/147
  Maskineri 4 x Volvo Penta TAMD 120 2 x Mitsubishi S6R2
  Effekt 1.300 hk, 956 kW 1.306 hk, 960 kW
  Toppfart - 10,5 knop
  Kapacitet - 298 passagerare
   - 40 personbilar
  Historik
  1976 Levererad av Lunde varv som Färja 61/299 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Finnsbo - Skår, Lysekil.
  1988 Ändrad till reservfärja på flera av lederna i Bohuslän.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Gullbritt.
  1993 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm.
  1993-09-17 Anländer till Tenö varv, Vaxholm. Upplagd.
  1994-06 Ombyggd. Utkragad samt ny styrhytt. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Mitsubishi S6R2, 1.306 hk, 960 kW, installeras.
  1995-03-31 Omdöpt till Bodilla av Vaxholms kommunalfullmäktiges ordförande, Anne Losman-Flood vid en cermoni vid Tenö varv, Vaxholm.
  1995-04 Insatt på leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2004-06-15 Haveri på förliga propelleraggregatet kl. 21.00.
  2004-06-16 Åter i trafik kl. 16.00 efter reparation med reservdelar som skickats från Tenö varv, Vaxholm.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.