Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/311
Castella i Vaxholm 2018-04-20
Castella i Vaxholm 2018-04-20
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 2005, S161
* Sveriges Skeppslista 2006, S165
* Fredrik Skeppstedt, Färjerederiet, EMA 2007-05-21, KN
* De gula färjorna, 2010, S103
  Byggd 1980
  Varv Lunde varv & mekaniska verkstad AB, Ramvik
  Varvsnummer 211
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SMJR
  Systerfartyg Färja 61/299
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 65,00 meter 77,00 meter
  Största bredd 13,70 meter 13,70 meter
  Djupgående - 3,50 meter
  Brt/Nrt 388/139 394/150
  Maskineri 4 x Scania DSI 11 01 M01 4 x Volvo Penta D9 A2J MH300
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart 11 knop 10 knop
  Kapacitet 300 passagerare 398 passagerare
   58 personbilar 48 personbilar
  Historik
  1980-07-20 Levererad av Lunde varv & mekaniska verkstad AB som Färja 61/311 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Stenungsön - Almön, Stenungsund.
  1980-12-04 Flyttad till leden Lilla Varholmen - Hönö, Öckerö.
  1981-06 Flyttad till leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1988 Omdöpt till Castella.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm.
  1995-03-29 Flyttad till leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1995-10-11 Åter på leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet Avdelning Öst, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  1998 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 79M, 1.365 hk, 1.004 kW, installeras.
  2001 Ombyggd vid Algots Varv AB, Mariehamn. Förlängd med 12,00 meter.
  2005-06-21 Flyttad till leden Fårösund - Broa, Gotland för förstärkningstrafik under sommaren.
  2005-07-12 Ett tekniskt fel uppkommer under förmiddagen som gör att endast reservstyrningen fungerar. Färjan tas ur drift av säkerhetsskäl men är åter i trafik efter lunch efter att felet hittats och åtgärdats.
  2005-09 Åter på leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  2007-09-20 Avgår kl. 06.30 från Tenö Varv, Vaxholm för färd mot Svanesundsleden, Stenungsund via övernattningar i Nynäshamn och Simrishamn.
  2007-09-26 Ankommer kl. 05.15 färjeläget på Hönö, Öckerö efter färden från Vaxholm. Går senare på dagen till Öckerö hamn där den klaffen som varit borttagen och surrad på däck under färden återmonteras.
  2007-09-27 Avgår kl. 14.45 från Hönö för färd mot Svanesund, dit man anländer kl. 18.15.
  2007-10-06 Insatt i provtrafik kl. 07.00 på leden Kolhättan - Svanesund, Stenungsund.
  2008-02-18 Avgår på eftermiddagen från Fridhems varv, Lysekil för färd mot Vaxholm.
  2008-02-21 Anländer till Tenö varv, Vaxholm kl. 19.30.
  2008-03-13 Återinsatt i trafik kl. 14.15 på leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2018 Ombyggd vid Oskarshamnsvarvet AB, Oskarhamn. Ny styrhytt och nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D9 A2J MH300, 1.200 hk, 882 kW, installeras.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 902 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.