Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wingåker
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 1/2000, S27
  Byggd 1858
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 67
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Senare norsk signal HQNJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,95 meter 35,60 meter
  Största bredd 5,60 meter 5,70 meter
  Djupgående - 2,80 meter
  Brt/Nrt - 219/125
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Kristiansands ångmaskin
  Effekt - 250 hk, 184 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1857-08-08 Sjösatt.
  1858-04-28 Levererad av Motala Werkstads Bolag, Motala som Wingåker till Ångfartygs-Bolaget Wingåker. Trafik på traden Stockholm - Läppe - Örebro.
  1859-05-29 Flyttad till traden Stockholm - Furusund - Norrtälje. Även en dag i veckan på traden Stockholm - Mariefred.
  1861 Traden Stockholm - Norrtälje förlängs till Östhammar.
  1862 Ångfartygs-Bolaget Wingåker går ihop med Ångfartygsbolaget Roslagen och bildar Ångfartygsbolaget Roslagen - Wingåker.
  1868 Ombyggd. Får nu inbyggt mellandäck och ny ångmaskin.
  1877 Rederiet ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Roslagen.
  1886 Såld till Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm som säljer fartyget vidare till ett nybildat rederi med namn Ångfartygs AB Vingåker, Norrtälje.
  1889-05 Såld till J. F. Dickson, Göteborg för 23.000 kr och omdöpt till Laban. Trafik på traden Göteborg - Särö.
  1891 Såld till AS Eidanger (grosshandlare Anders Johnsen), Skien, Norge och omdöpt till Eidanger. Trafik på traden Skien - Arendal.
  1894 Såld till Vøringens Aktieselskab (Anders Johnsen), Skien.
  1894 Ombyggd och förlängd. Nytt tonnage 219/124. Trafik på traden Skien - Brevik - Kristiansand.
  1896 Flyttad till traden Brevik - Arendal - Kristiansand.
  1898 Ombyggd vid Kristiansands mekaniske verksted, Kristiansand. Ny ångmaskin, 250 hk, 184 kW och ny ångpanna installeras.
  1903-09-09 Såld till A/S Arendals Dampskibsselskab, Arendal för 120.000 NOK tillsammans med s/s Vøringen. Fortsatt trafik på traden Brevik - Arendal - Kristiansand.
  1922-04-22 Beslut tas att sälja de båda ångarna s/s Eidanger och s/s Vøringen.
  1923 Flyttad till traden Oslo - Kristiansand.
  1926 Flyttad till traden Skien - Arendal som godsbåt.
  1929 Flyttad till traden Mandal - Skien - Østfoldbyene.
  1931 Såld till Arendals Skibs-Ophugnings Co., Tromøya. Skrotad.
Tillbaka till Ångfartygs-Bolaget Wingåker
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Roslagen - Wingåker
Tillbaka till Ångfartygs AB Roslagen
Tillbaka till Ångfartygs AB Vingåker
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.