Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wilhelm Tham
Wilhelm Tham i Sjötorp 2007-07-15
Wilhelm Tham i Sjötorp 2007-07-15
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ö-Varvet AB, EMA 2007-02-02 KN
* Ö-Varvet AB, EMA 2007-03-15 KN

* Båtologen 1/1969, S15-16
* Båtologen 1/1971, S16
* Båtologen 2/1991, S69-71
* Båtologen 5/1994, S199-211
* Båtologen 2/2001, S105
* Båtologen 3/2001, S159
* Båtologen 1/2008, S6
* Länspumpen 4/2012, S6-18
* Redaren 2/1993, S8-15
* Skärgårdsbåten 3/2001, S32
* Skärgårdsbåten 4/2001, S24-32
* Skärgårdsbåten 4/2006, S19
* Skärgårdsbåten 2/2007, S17
* Skärgårdsbåten 3/2009, S12-13
* Skärgårdsbåten 4/2012, S10-12

* Aftonbladet 1911-11-12
* Aftonbladet 1912-03-29
* Dagens Nyheter 1912-03-29
* Göteborgs Aftonbladet 1912-03-29
* Dagens Nyheter 1912-05-24
* Stockholmstidningen 1912-05-24
* Aftonbladet 1912-05-28
* Aftonbladet 1912-07-22
* Stockholmstidningen 1912-07-23
* Svenska Dagbladet 1912-07-23
* Aftonbladet 1912-07-26
* Dagens Nyheter 1914-04-01
* Aftonbladet 1915-04-17
* Aftonbladet 1917-05-24
* Göteborgs Aftonblad 1918-11-13
* Aftonbladet 1934-12-08
* Dagens Nyheter 1934-12-08
* Svenska Dagbladet 1934-12-08
* Dagens Nyheter 1934-12-10
* Svenska Dagbladet 1934-12-10
* Dagens Nyheter 1934-12-15
* Aftonbladet 1934-12-17
* Dagens Nyheter 1934-12-22
* Dagens Nyheter 1934-12-28
* Svenska Dagbladet 1934-12-28
* Aftonbladet 1934-12-31
* Dagens Nyheter 1935-01-02
* Aftonbladet 1935-01-12
* Dagens Nyheter 1935-01-15
* Dagens Nyheter 1956-12-22
* Dagens Nyheter 1957-01-15
* Svenska Dagbladet 1957-01-15
* Svenska Dagbladet 1957-02-05
* Dagens Nyheter 1957-02-06
* Aftonbladet 1957-02-15
* Svenska Dagbladet 1957-02-15
* Expressen 1957-04-12
* Sölvesborgstidningen 1966-08-04
* Aftonbladet 2000-06-02
* Svenska Dagbladet 2000-06-03
* Dagens Nyheter 2001-07-25
* Expressen 2006-07-22
* Svenska Dagbladet 2006-07-23

* Sveriges Skeppslista 1913, S120
* Sveriges Skeppslista 1915, S128
* Sveriges Skeppslista 1919, S124
* Sveriges Skeppslista 1921, S124
* Sveriges Skeppslista 1929, S166
* Sveriges Skeppslista 1933, S170
* Sveriges Skeppslista 1937, S164
* Sveriges Skeppslista 1939, S168
* Sveriges Skeppslista 1941, S162
* Sveriges Skeppslista 1943, S158
* Sveriges Skeppslista 1945, S158
* Sveriges Skeppslista 1947, S162
* Sveriges Skeppslista 1949, S176
* Sveriges Skeppslista 1951, S140
* Sveriges Skeppslista 1953, S142
* Sveriges Skeppslista 1955, S144
* Sveriges Skeppslista 1957, S146
* Sveriges Skeppslista 1958, S150
* Sveriges Skeppslista 1959, S152
* Sveriges Skeppslista 1960, S150
* Sveriges Skeppslista 1961, S152
* Sveriges Skeppslista 1962, S146
* Sveriges Skeppslista 1963, S140
* Sveriges Skeppslista 1964, S138
* Sveriges Skeppslista 1965, S136
* Sveriges Skeppslista 1966, S136
* Sveriges Skeppslista 1967, S124
* Sveriges Skeppslista 1968, S120
* Sveriges Skeppslista 1969, S122
* Sveriges Skeppslista 1970, S118
* Sveriges Skeppslista 1971, S116
* Sveriges Skeppslista 1972, S114
* Sveriges Skeppslista 1973, S112
* Sveriges Skeppslista 1976, S92
* Sveriges Skeppslista 1977, S90
* Sveriges Skeppslista 1978, S86
* Sveriges Skeppslista 1979, S92
* Sveriges Skeppslista 1980, S92
* Sveriges Skeppslista 1981, S100
* Sveriges Skeppslista 1982, S100
* Sveriges Skeppslista 1983, S106
* Sveriges Skeppslista 1984, S108
* Sveriges Skeppslista 1985, S110
* Sveriges Skeppslista 1986, S110
* Sveriges Skeppslista 1987, S110
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S116
* Sveriges Skeppslista 1990, S124
* Sveriges Skeppslista 1991, S132
* Sveriges Skeppslista 1992, S136
* Sveriges Skeppslista 1993, S134
* Sveriges Skeppslista 1994, S132
* Sveriges Skeppslista 1995, S128
* Sveriges Skeppslista 1996, S128
* Sveriges Skeppslista 1997, S130
* Sveriges Skeppslista 1998, S130
* Sveriges Skeppslista 1999, S132
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S140
* Sveriges Skeppslista 2002, S142
* Sveriges Skeppslista 2003, S144
* Sveriges Skeppslista 2004, S148 
* Sveriges Skeppslista 2005, S148
* Sveriges Skeppslista 2006, S154
* Sveriges Skeppslista 2007, S162
* Sveriges Skeppslista 2008, S166
* Sveriges Skeppslista 2009, S176
* Sveriges Skeppslista 2010, S173
* Sveriges Skeppslista 2011, S178
* Sveriges Skeppslista 2012, S203
* Sveriges Skeppslista 2013, S182
* Sveriges Skeppslista 2014, S185
* Sveriges Skeppslista 2015, S186
* Sveriges Skeppslista 2016, S184
* Sveriges Skeppslista 2017, S188
  Byggd 1912
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 446
  Registernr 5359
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 5389671
  Signal JSTL, numera SHIG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,48 meter 31,53 meter
  Största bredd 6,73 meter 6,80 meter
  Djupgående 2,82 meter 2,74 meter
  Brt/Nrt 283/187 268/155
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 2 x Volvo Penta D9-300
  Effekt 250 hk, 184 kW 600 hk, 442 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 130 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1911-11 Beställd av Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping.
  1912-03-28 Sjösatt.
  1912-06-27 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Wilhelm Tham till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping. Döpt efter Husquarna Vapenfabriks VD åren 1876-1911. Trafik på traden Jönköping - Vadstena - Motala - Söderköping - Södertälje - Stockholm.
  1914 Ångbåts AB Jönköping - Stockholm går ihop med Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm som övertar fartyget. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Jönköping - Stockholm.
  1917 Flyttas till traden Stockholm - Södertälje - Söderköping - Motala - Sjötorp - Vänersberg - Göteborg.
  1918-11 Kolliderar med ångfartyget Birgit strax söder om slussen i Lilla Edet. Birgit, som är på väg in i slussen som Wilhelm Tham just lämnat, kör med babords bog in i sidan på Wilhelm Tham som får en större buckla midskepps. Kaptenen på Birgit döms senare som ansvarig till olyckan då det enligt kanalregementet är det uppgående fartygets skyldighet att invänta det nedgåendet fartyget.
  1919-04 Ny hemort Göteborg.
  1934-12-07 Grundstöter ca. kl. 09.00 i kraftig dimma vid Hornökalv, öster om Trosa vid färd från Stockholm mot Göteborg utan passagerare men med 19 besättningsmän ombord. Fartyget får kraftig slagsida, tar in vatten genom lastportarna och börjar sjunka. Runt 20 minuter senare står fartyget på botten med endast masten och en del av förskeppet ovanför vattenytan. Alla i besättningen klarar sig utan skador och kan med hjälp av livbåten ta sig till Hornöudde där de tänder en brasa för att värma sig. De får ca. en timme senare skjuts av en fiskare till Stensund, där de får låna torra kläder innan de kan fortsätta med bil till Vagnhärad och sedan tåg till Stockholm. Fartyget har vid incidenten en stor last styckegods som framför allt består av systemsprit som ska till olika systembolag längs traden samt ett flertal fotogenkök.
  1934-12-27 Bärgas av Neptunbolagets Herakles med hjälp av flera pråmar. Bogseras till Oxelösund där lasten lossas. Förs sedan till Sjötorps varv, Sjötorp för reparation. Ny inredning.
  1950 Ombyggd. Utökad matsal och åtta nya hytter inreds Lastbommen tas bort och ett nytt mindre däckshus tillkommer precis intill fördäcksmasten.
  1957-02-21 Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 52.836 SEK. Ny hemort Lidköping.
  1960 Ombyggd vid Falkenbergs varv AB, Falkenberg. Däckshuset förlängs föröver och fördäcksmasten tas bort. Nya mått 30,06 x 6,73 meter.
  1966-04 Motoriserad med två dieselmotorer. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania Vabis DSI 11, 460 hk, 338 kW, installeras.
  1966-07-20 Deltar under en vecka vid inspelningen av långfilmen "Roseanna" med bland annat Keve Hjelm, Hans Ernback, Tor Isedal och Git Petré.
  1986 Såld till Canalroute AB, Lidköping.
  1987 Ombyggd vid Gotenius varv, Göteborg. Ny elanläggning, nytt kök och nya manskapsutrymmen.
  1996 Såld till Rederi AB Astrea, Lidköping.
  2000-06-01 Grundstöter ca. kl. 23.00 mellan Oxelösund och Arkösund med 42 passagerare ombord. Dras loss några timmar senare och kan, utan skador, fortsätta färden mot Göteborg.
  2001-01 Såld till Strömma Turist & Sjöfart AB, Stockholm. Ny hemort Göteborg.
  2001-07-24 Grundstöter utanför Läckö slott, Lidköping vid färd från Göteborg mot Stockholm med ca. 50 passagerare ombord. Tar sig loss för egen maskin och kan, efter en undersökning av skrovet, fortsätta färden utan skador.
  2004 Blir K-märkt av Statens maritima museer.
  2006-07-21 Grundstöter utanför Vadstena kl. 18.30 med 41 passagerare ombord. Rescue Skeppskär från SSRS Vadstena kommer snabbt till platsen och försöker tillsammans med passagerarbåten m/s Kung Sverker att dra loss fartyget. Detta misslyckas och m/s Kung Sverker tar istället iland passagerarna för att göra fartyget lättare. Kl. 00.00 lyckas Rescue Skeppskär tillsammans med Rescue Wanäs från SSRS Karlsborg och Rescue Cambio från SSRS Visingsö att dra loss fartyget som strax efter kan fortsätta sin färd mot Motala. Orsak till grundstötningen är lågt vattenstånd i Vättern och hård vind. Ingen passagerare skadas och inga skador på fartyget uppkommer vid incidenten.
  2007-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D9-300, 600 hk, 442 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö. Samtidigt installeras två hjälpmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D5 samt att man byter brand- och länspumpar, panna, transformatorer och skorsten.
  2007-07-19 Blir påseglad akterifrån av ålandsfärjan Birger Jarl då man är på väg att lägga till vid Skeppsbron, Stockholm vid 15-tiden. Birger Jarl som också är på väg att lägga till backar in i Wilhelm Tham som ådrar sig lättare materiella skador. Polis och sjöfartsinspektion kommer till platsen för förhör. Birger Jarl anses som vållande till sammanstötningen.
Tillbaka till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Astrea
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.