Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wenersborg
Tynderö i Sundsvall
Tynderö i Sundsvall
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-22 PN, Foto
* Tidning för Wenersborgs stad och län 1864-10-25, S2
* Sveriges Skeppslista 1929, S158
  Byggd 1864
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 112
  Registernr 147
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBDC, senare SGZW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 1936
  Längd öa 29,69 meter 28,41 meter
  Största bredd 5,64 meter 5,62 meter
  Djupgående - 2,50 meter
  Brt/Nrt 108/- 138/92
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt - 210 hk, 154 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864-10-22 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Wenersborg till P Kuylenstjerna, Vänersborg. Byggnadskostnad 33.000 rdr. Trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Upperud - Hellekis - Lidköping.
  1869 Såld till E A Wernbom, Vänersborg.
  1871 Såld till Tjust Ångfartygs AB, Västervik och omdöpt till Tjust. Trafik på traden Stockholm - Västervik.
  1874 Såld till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag, Gävle. Trafik på traden Gävle - Löfsta.
  1875 Omdöpt till Östhammar för att inte förväxlas med Tjust Nya Ångfartygs AB:s ångare Tjust. Trafik på traden Stockholm - Östhammar.
  1878 Åter döpt till Tjust. Trafik på traden Hudiksvall - Sundsvall.
  1881-05 Såld till Abraham Nätterqvist, Nordingrå och N Melander, Mjällom och omdöpt till Nordingrå. Trafik på traden Örnsköldsvik - Härnösand - Sundsvall.
  1884-05-09 Ommätt. Nytt tonnage 118/80.
  1888-05 Såld till Anders Melander, Mjällom och omdöpt till Norrvik. Ombyggd vid Mjelloms skeppsvaf, Nordingrå.
  1892-03-11 Såld till pr/Mattias Nordlöf, Ullånger och omdöpt till Ullånger. Trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik.
  1894-05-01 Ommätt. Nytt tonnage 121/82.
  1898-10-22 Såld till Tynderö Ångfartygs AB, Sundsvall för 31.000 kr och omdöpt till Tynderö. Ombyggd i Härnösand för 35.000 kr. Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras. Överbyggnaden totalt ombyggd. Nytt tonnage 139/95. Trafik på traden Sundsvall - Härnösand.
  1899-06-05 Ommätt. Nytt tonnage 138/92.
  1917-02-05 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 62.000 kr. Fortsätter på samma trad.
  1931-05-26 Såld till bagarmästare Axel Gustafsson, Kvistle, Njurunda för 3.500 kr. Hemort Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Alnö - Spikarna.
  1936-05-06 Såld till skrothandlare J Helsing, Alnön för 1.500 kr.
  1936-05-19 Såld till skrothandlare A Höijer, Härnösand för 2.000 kr. Maskinen och pannan tas ur.
  1936-11-06 Såld till AB Iggesunds Bruk, Iggesund för 2.050 kr. Hamnpråm.
  1954-11-24 Anmäls som sjunken i Byfjärden vid Iggesund. Enligt anmälan kommer pråmen inte att tas upp.
  1970 Vraket bärgas och skrotas.
Tillbaka till Tjust Ångfartygs AB
Tillbaka till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag
Tillbaka till Tynderö Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.