Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wenern
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1853
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 105
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,17 meter 31,17 meter
  Största bredd 5,90 meter 5,90 meter
  Djupgående 2,37 meter 2,37 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Lindholmen ångmaskin
  Effekt 280 hk, 205 kW 180 hk, 132 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1851-10 Beställd av Westgötha Ångbåtsbolag, Mariestad för leverans 1 april 1853. Kontrakterad byggnadskostnad 58.000 rdr.
  1852-09-17 Sjösatt.
  1853-05-21 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Wenern till Westgötha Ångbåtsbolag, Mariestad. Rederiet godkänner först inte fartyget då de anser att varvet inte följt kontraktet. Den största tvisten gäller att fartyget gick på grund under en provtur och att varvet då väljer att byta ut den skadade plåten mot engelsk järnplåt. Fartyget är byggt med svensk järnplåt, vilken har bättre hållbarhet än den engelska. Varvet uppger att det vid tillfället inte gick att få tag i svensk järnplåt. Fartyget övertas av rederiet först efter en ny inspektion samt byte av vissa plåtar.
  1853-05-24 Insatt i trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Lidköping - Mariestad.
  1855-04 Ny ångpanna installeras
  1855-06 Trafik på traden Göteborg - Karlstad - Stockholm via Göta kanal.
  1856-06-01 Grundstöter på natten vid Ringholmarna i Slätbaken vid färd från Göteborg mot Stockholm. Fartyget tar in vatten och man kör upp mot närmsta land för att inte sjunka. Där blir fartyget liggandes med kraftig slagsida. Passagerarna övertas dagen efter av ångfartyget Östergötland för vidare färd till Stockholm. Lasten övertas av ångfartyget Idog. Orsak till incidenten är att man inte lyckas få någon lots vid passering av Mem med rorgängaren, som känner till farleden, övertygar kaptenen att han klarar av att navigera. Han missar dock ett sjömarke.
  1856-07-20 Bärgas och bogseras av ångfartyget Santesson till Motala Warf, Norrköping för reparation. Bärgningen kostar ca. 7.000 rdr.
  1856-10 Åter i trafik efter reparation. Fartyget har nu även försetts med vattentäta skott.
  1860-04-05 Såld till Ångfartygsbolaget Särö (Charles G. Lindberg), Göteborg för 38.000 rdr och omdöpt till Särö. Trafik på traden Göteborg - Stockholm via Göta kanal.
  1861-04 Trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Lidköping - Brommö - Kristinehamn - Karlstad. På sommaren även traden Göteborg - Särö.
  1862-02-25 Såld till Göteborgs och Uddevalla Ångbåts-Bolag, Uddevalla för 45.000 rdr och omdöpt till Marstrand.
  1862-04-15 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Svanesund - Uddevalla.
  1862-06-01 Trafik under sommaren på traderna Göteborg - Marstrand och Göteborg - Särö.
  1871-06 Ny ångmaskin, 180 hk, 132 kW, och ny ångpanna installeras vid Lindholmens varv, Göteborg. Åter trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Uddevalla.
  1873-03 Traden förlängs från Uddevalla till Lysekil.
  1876-12 Göteborgs och Uddevalla Ångbåts-Bolag ombildas till aktiebolag med namnet Göteborg - Uddevalla Ångbåts AB, Uddevalla.
  1879-03-12 Såld till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Marstrand - Uddevalla - Lysekil - Saltkällan.
  1887-05-08 Grundstöter på grundet Beckholmen, söder om Marstrand, vid färd från Uddevalla mot Göteborg. Fartyget fastnar på grundet och börjar läcka in vatten. Passagerarna evakueras till Ångfartyget Robert Thornburn för vidare färd in till Göteborg. Ingen person skadas vid incidenten men fartyget får stora skador på skrovet. Bärgas några dagar senare av bärgningsfartygen Färdig och Skandinavien och förs till Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg för reparation.
  1895 Såld till J.A. Johansson, Bastholmen. Hemort Fiskebäckskil.
  1897-09 Såld till Fredrik Eckhell, Oskarshamn för skrotning.
Tillbaka till Westgöta Ångbåtsbolag
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Särö
Tillbaka till Göteborgs och Uddevalla Ångbåts-Bolag
Tillbaka till Göteborg - Uddevalla Ångbåts AB
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Strömma Kanal
Ångfartygs AB
Strömma Kanal

m/s Strömma Kanal Foto: Patrik Nylin

Fartyget färdigställdes vid Gustafssons och Anderssons varvs AB på Lidingö hösten 1975 och gör sin premiärtur på traden Stockholm - Sandhamn via Strömma Kanal den 14 september samma år. En trad hon än idag trafikerar och därtill kör kvällskryssningar och charter. Den 5 september i år firar fartyget 50 år, bjuder Strömma in till fest, det återstår att se.