Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Turisten
Kusttrafik i Mjällomslandet, Kramfors 2011-08-04
Kusttrafik i Mjällomslandet, Kramfors 2011-08-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1908
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 137
  Registernr 4963
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5198436
  Signal JRKD, numera SGZR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,00 meter 31,20 meter
  Största bredd 5,45 meter 5,61 meter
  Djupgående 2,37 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 128/70 158/64
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Volvo-Penta D13-500
  Effekt 180 hk, 132 kW 500 hk, 368 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 297 passagerare 197 passagerare
  Historik
  1907-06-18 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Ångbåts AB Turisten, Trollhättan för leverans när Göta älv öppnar våren 1908. Kontrakterad byggnadskostnad 76.000 SEK.
  1908-04-05 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Turisten till Ångbåts AB Turisten, Trollhättan. Hemort Trollhättan. Trafik på Göta Älv, traden Trollhättan - Göteborg.
  1918-05-10 Såld till Umeå Rederi AB, Umeå för 115.000 SEK. Ny hemort Umeå. Trafik på traderna Gumboda - Umeå - Örnsköldsvik och Umeå - Vasa (Finland).
  1931-08-17 Såld till Rederi AB Turisten, Umeå för 18.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Umeå - Vasa.
  1938-10-31 Såld till Rederi AB Kusttrafik, Ulvöhamn för 22.000 SEK. Ny hemort Ulvöhamn. Trafik på traden Örnsköldsvik - Ulvön - Härnösand.
  1939-03 Omdöpt till Kusttrafik.
  1945-06-11 Ommätt. Mått 30,00 x 5,45 meter. Tonnage 152/79.
  1951-12-29 Såld till Einar Andreas Lundberg, Örnsköldsvik och Petrus Björklund, Ullånger för 15.000 SEK. Motoriserad med 2 x GM-Detroit 6-71, 280 hk, 206 kW Maskinerna är tillverkade 1947 och har tidigare suttit i fisketrålaren Kristina, Hönö (reg 4422).
  1954 Ombyggd. Båtdäcket blir delvis överbyggt.
  1956-09-29 Petrus Björklund, Ullånger köper Einar Lundbergs andel för 27.500 SEK och blir därmed ensam ägare. Ny hemort Ullånger.
  1959-08-22 Grundstöter kraftigt i tät dimma i Ullångersfjärden med ca. 60 passagerare ombord. Fartyget fastnar i grusbanken till riksväg 13 som går längs vattnet på den aktuella platsen. Dras loss dagen efter. Orsak till incidenten är att man i dimman räkar fel och girar styrbord ca. en minut för tidigt.
  1962-12-04 Såld till kronolots Karl-Erik Gunnar Lindbäck, Luleå för 15.000 SEK. Ny hemort Luleå. Trafik inom Luleå hamnområde samt i inre fart i Norrbottens läns skärgård.
  1968 Ombyggd. Däckshuset och passagerarutrymmena förnyas.
  1971-09-06 Uthyrd till Ullångerfjärdens Touristsightseeing, Ullånger för provtrafik i Örnsköldsviks skärgård.
  1971-10 Upplagd i Utvik som flytande diskotek under vintern.
  1971 Ommätt. Mått 30,05 x 5,45 x 2,37 meter. Tonnage 196/135.
  1972-01-15 Såld till Ullångerfjärdens Touristsightseeing (Curt Sundqvist, John Sundqvist, Sven-Olof Wedin), Ullånger för 180.000 SEK samt sightseeingbåten m/s Mjältö. Ny hemort Ullånger.
  1972-05-25 Premiärtur som skolresefartyg med 180 skolbarn.
  1972-06-15 Insatt i reguljärtrafik på traden Ullånger - Docksta - Mjällomlandet - Ulvöhamn.
  1972-08-06 Maskinhaveri utanför Utvik efter att axeln till spolpumpen på babords maskin brustit. Fartyget börjar driva men får assistans av en större fritidsbåt som bogserar Kusttrafik in till land.
  1972-08-09 Åter i trafik efter reparation.
  1973-05-01 Såld till Kusttrafik i Ullånger AB, Ullånger för 200.000 SEK. Maskinerna genomgår en helrenovering. Ny effekt 440 hk, 323 kW, 10,5 knop.
  1985 Såld till Rederi AB Höga Kusten-Båtarna, Ullånger för 661.000 SEK.
  1995 Helrenoverad. Nytt tonnage 158/64.
  2000 Ny huvudmaskin, av fabrikat Detriot Diesel 60E, 400 hk, 294 kW, installeras.
  2005-01-01 Såld till Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB, Ulvöhamn.
  2009-05-14 Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB byter namn till Höga Kusten-Båtarna AB, Ullånger.
  2014 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo-Penta D13-500, 500 hk, 368 kW, installeras.
Tillbaka till Ångbåts AB Turisten
Tillbaka till Rederi AB Kusttrafik
Tillbaka till Karl-Erik Lindbäck
Tillbaka till Ullångerfjärdens Touristsightseeing
Tillbaka till Kusttrafik i Ullånger AB
Tillbaka till Rederi AB Höga Kusten-Båtarna
Tillbaka till Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB
Tillbaka till Höga Kusten-Båtarna AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.