Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Turisten
Kusttrafik i Mjällomslandet, Kramfors 2011-08-04
Kusttrafik i Mjällomslandet, Kramfors 2011-08-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Curt Sundqvist, EMA, 2007-02-02 PN
* Redaren 6, dec 1990, S4-11
* Länspumpen 1/1984, S17
* Kontrakt från EMV
  Byggd 1908
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 137
  Registernr 4963
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5198436
  Signal JRKD, numera SGZR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,58 meter 31,20 meter
  Största bredd 5,64 meter 5,61 meter
  Djupgående 2,37 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 128/70 158/64
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Detriot Diesel 60E
  Effekt 180 hk, 132 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 297 passagerare 197 passagerare
  Historik
  1907-06-18 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Ångfartygs AB Turisten, Trollhättan för leverans när Göta älv öppnar våren 1908. Kontrakterad byggnadskostnad 76.000 kr.
  1908-04-05 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Turisten till Ångfartygs AB Turisten (P. Dahlberg), Trollhättan. Trafik på Göta Älv, traden Trollhättan - Göteborg.
  1918-06 Såld till Umeå Rederi AB (Gunnar Grahn), Umeå. Trafik på traderna Gumboda - Umeå - Örnsköldsvik och Umeå - Vasa (Finland).
  1928 Såld till sjökapten E.R. Forsberg, Nordmaling. Fortsatt trafik för Umeå Rederi AB, Umeå.
  1931-08 Såld till Rederi AB Turisten, Umeå. Fortsatt trafik på traden Umeå - Vasa.
  1938-12 Såld till Rederi AB Kusttrafik, Ulvöhamn och omdöpt till Kusttrafik. Trafik mellan Örnsköldsvik - Ulvön - Härnösand.
  1952 Såld till Einar Andreas Lundberg, Örnsköldsvik och Petrus Björklund, Ullånger. Motoriserad med två GM-Detroit 6-71 på 280 hk, 206 kW, tillverkade 1947 som tidigare suttit i fisketrålaren Kristina, Hönö (reg 4422).
  1954 Ombyggd. Båtdäcket blir delvis överbyggt.
  1956 Petrus Björklund, Ullånger köper Einar Lundbergs andel och blir därmed ensam ägare.
  1959-08-22 Grundstöter kraftigt i tät dimma i Ullångersfjärden. Fartyget hamnar på E4:an som går längs vattnet på den aktuella platsen.
  1963-02 Såld till kronolots Karl-Erik Lindbäck, Luleå för 15.000 SEK. Trafik inom Luleå hamnområde samt i inre fart i Norrbottens läns skärgård.
  1968 Ombyggd.
  1971-09-06 Uthyrd till Ullångerfjärdens Touristsightseeing, Ullånger för provtrafik i Örnsköldsviks skärgård.
  1971-10 Upplagd i Utvik som flytande diskotek under vintern.
  1972-02 Såld till Ullångerfjärdens Touristsightseeing, Ullånger för 180.000 SEK samt sightseeingbåten m/s Mjältö.
  1972-05-25 Premiärtur som skolresefartyg med 180 skolbarn.
  1972-06-15 Insatt i reguljärtrafik på traden Ullånger - Docksta - Mjällomlandet - Ulvöhamn.
  1972-08-06 Maskinhaveri utanför Utvik efter att axeln till spolpumpen på babords maskin brustit. Fartyget börjar driva men får assistans av en större fritidsbåt som bogserar Kusttrafik in till land.
  1972-08-09 Åter i trafik efter reparation.
  1973 Såld till Kusttrafik i Ullånger AB, Ullånger. Maskinerna genomgår en helrenovering. Ny effekt 440 hk, 323 kW, 10,5 knop.
  1985 Såld till Rederi AB Höga Kusten-Båtarna, Ullånger för 661.000 SEK.
  1995 Helrenoverad.
  2000 Ny huvudmaskin, av fabrikat Detriot Diesel 60E, 400 hk, 294 kW, installeras.
  2005-01-01 Såld till Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB, Ulvöhamn.
Tillbaka till Ångfartygs AB Turisten
Tillbaka till Rederi AB Kusttrafik
Tillbaka till Karl-Erik Lindbäck
Tillbaka till Ullångerfjärdens Touristsightseeing
Tillbaka till Kusttrafik i Ullånger AB
Tillbaka till Rederi AB Höga Kusten-Båtarna
Tillbaka till Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.