Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svalan
Svalan
Svalan
Foto: Carl M. Olson. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-02-22 PN

* Båtologen 4/1990, S150
* Lubrikatorn 3/1988, S13
* Lubrikatorn 2/2000, S20
* Ångbåten 114, 1/2004, S11
* Ångbåten 124, 3/2006, S23

* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-tidning 1877-06-04
* Aftonbladet 1877-06-05
* Göteborgsposten 1886-08-23
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tiding 1892-07-25
* Göteborgs Aftonblad 1892-07-25
* Göteborgs Aftonblad 1895-06-25
* Göteborgsposten 1895-06-25
* Nya Dagligt Allehanda 1895-06-25
* Svenska Dagbladet 1895-06-25
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tiding 1895-09-16
* Göteborg Aftonblad 1895-09-16
* Göteborgsposten 1895-09-17
* Göteborgsposten 1895-09-26
* Göteborgs Aftonblad 1906-08-09
* Göteborgs Aftonblad 1906-08-17
* Göteborgs Aftonblad 1906-09-11
* Göteborgs Aftonblad 1909-01-02
* Söderhamns Tidning 1909-10-22
* Göteborgs Aftonblad 1911-07-29

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S220
* Sveriges Skeppslista 1908, S102
* Sveriges Skeppslista 1910, S104
* Sveriges Skeppslista 1911, S102
* Sveriges Skeppslista 1913, S106
* Sveriges Skeppslista 1915, S114
* Sveriges Skeppslista 1919, S112
* Sveriges Skeppslista 1921, S112
  Byggd 1877
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 271
  Registernr 2139
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFBG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,62 meter 25,40 meter
  Största bredd 4,48 meter 4,48 meter
  Djupgående 2,18 meter -
  Brt/Nrt 74/53 77/39
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Lindholmen ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 240 passagerare -
  Historik
  1877-06-02 Levererad av Lindholmens Varv som Svalan till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1886-08-21 Strax efter avgång från Göteborg på lördagseftermiddagen kör man in i en bogsertross som går mellan Vänerångaren Anna och en större pråm. Svalans övermast går av och ramlar ner över fartyget varvid panik uppstår bland passagerarna.
  1892 Flyttas till traden Göteborg - Billdal - Kyvik - Skörvalla.
  1892-07-24 Vid färd från Ångslupsbron, Göteborg mot Bratten ca. kl. 10.00 går vevaxeln av utanför Köpstadsö. Passagerarna ombord evakueras till ångslupen Falken som kommer till undsättning. Svalan bogseras senare till Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg för reparation.
  1895-06-24 Kolliderar ca. kl. 18.30 strax utanför Ångslupsbron, Göteborg med ångfartyget Halland. Svalan, som just avgått från Ångslupsbron för färd mot södra skärgården, kör in framför Halland, som kör in i babords sida på Svalan. Svalan får ett stort hål ovanför vattanlinjen och några av de ca. 30 passagerarna ramlar omkull. Efter incidenten går fartyget till Lindholmen där några av passagerarna går av och återvänder sedan till Ångslupsbron.
  1895-09-15 Grundstöter ca. kl. 20.20 på Norra Rödskärsgrundet, sydöst om Asperö vid en extratur från Styrsö mot Göteborg. Fartyget fastnar på grundet med slagsida åt babord. Man sjösätter livbåten och ror till Långedrag för att ringa efter hjälp. Kl. 21.40 anländer en större fiskebåt från Fiskebäck och kl. 22.15 ångslupen Agda från Göteborg. Dras loss ca. kl. 10.30 dagen efter och förs till Lindholmens Varv, Göteborg för undersökning. Varken fartyget eller någon av de ca. 70 passagerarna skadas vid incidenten. Diskussionerna efter incidenten handlar om vad som kunde hänt om fartyget sprunit läck. Man hade endast en liten livbåt samt några få livbojar i kork ombord vilket inte är tillräckligt då fartyget få ta över 200 passagerare.
  1882 Ny ångpanna installeras.
  1898 Genomgår en grundlig reparation.
  1900 Ombyggd.
  1906-08-09 Kolliderar ca. kl. 08.45 med ångfartyget Styrsö II utanför Frigångens brygga, Klippan. Svalan, som just lämnat Frigångens brygga, vänder runt för att fortsätta mot Långedrag, blir påkörd på badordssidan av Styrsö II, som är på väg in mot Göteborg. Kollisionen sker i låg fart så fartygen får endast mindre skador på skroven och kan efter incidenten fortsätta sina respektive trader.
  1911-07 Såld till Carl Olof Hjalmar Flach, Nyköping för 12.000 SEK. Trafik på traden Nyköping - Linudden.
  1917-04-13 Såld till Johan Wennerström, Sundsvalls Transport AB, Sundsvall för 21.000 SEK.
  1917-08-21 Såld till Björknäs AB, Gudmundrå för 19.500 SEK. Ny hemort Björknäs. Ombyggd till bogserbåt vid Hernösands mekaniska verkstads & varf AB, Härnösand till en kostnad av 24.114 SEK.
  1917-11-16 Ommätt. Nya mått 25,40 x 4,48 meter. Nytt tonnage 77/39.
  1923-08-20 Såld på konkursauktion till AB Handion (Svenska Handelsbanken), Stockholm.
  1923-10-01 Överlåten till Björknäs Nya Sågverks AB, Frånö.
  1925-10-09 Såld till sjökapten Erik Wassberg, Härnösand.
  1925-10-09 Såld till A. Bobergs Maskin AB, Umeå. Panna, maskin, däck och inredning uttagen. Skrovet dras därefter till annan plats för skrotning.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Carl Flach
Tillbaka till Sundsvalls Transport AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.