Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sundbuss Pernille II
Aava i Helsingfors, Finland 2017-02-06
Aava i Helsingfors, Finland 2017-02-06
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 2/1994, s25
* Redaren 3/1995, S14-16
* Båtologen 3/2014, S178
  Byggd 1965
  Varv Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S, Risør, Norge
  Varvsnummer 261
  Registernr 13189
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 6519522
  Signal SKZC, finsk OH3856, numera norsk signal LFJA.
  Systerfartyg Sundbuss Henrik II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,15 meter 31,15 meter
  Största bredd 7,52 meter 7,80 meter
  Djupgående 2,01 meter 2,01 meter
  Brt/Nrt 138/54 214/85
  Maskineri 2 x Volvo Penta MD96 2 x Volvo Penta TAMD 120C
  Effekt 400 hk, 294 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart 11 knop 12 knop
  Kapacitet 225 passagerare 210 passagerare
  Historik
  1965-05-29 Levererad av Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S som Sundbuss Pernille II till A/S Rendal / Sundsbussarna A/S, Oslo.
  1975-05-03 Såld till Alf Nepstad, Bergen och omdöpt till Dano-Fjord.
  1976 Insatt i trafik på traden Söndersborg - Flensburg.
  1977 Såld till Dansk - Norsk Skipsakjeselskap, Fredrikstad. Trafik på traden Fredrikstad - Strömstad.
  1984-01 Såld till Jens Carlsson, Dalarö för 1,5 milj NOK och omdöpt till Utskär. Uthyrd till Rederi AB Kust & Hav, Dalarö. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 120, installerade. Trafik under namnet "Kustlinjen" på traden Nynäshamn - Norrtälje.
  1985-11 Såld till AB August Lindholm Eftr. Stockholm för 3,5 milj SEK. Alltjämt uthyrd till Rederi AB Kust & Hav, Dalarö. Traden ändras till Byxelkrok - Västervik - Nynäshamn - Dalarö - Norrtälje - Öregrund.
  1986 Ommätt. Nytt tonnage 214 brt, 80 nrt.
  1990 Såld till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg. Trafik i Göteborgs skärgård.
  1993-05-08 Omdöpt till Lasse Dahlquist av Inez Dahlqvist vid Stenpiren, Göteborg.
  1994 Ombyggd vid Rönnängs varv, Tjörn med bland annat ny inredning. Ombyggnaden kostar 1,2 milj SEK.
  2005 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2007 Drift och bemanning övertas av Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg.
  2009-03 Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar byter namn till Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg.
  2010 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2014-04-15 Såld till Strömma Finland Oy AB, Helsingfors, Finland och omdöpt till Aava. Finsk signal OH3856.
  2018-04-11 Såld till Stromma Tourism AS, Oslo, Norge och omdöpt till Nobel. Norsk signal LFJA.
Tillbaka till Rederi AB Kust & Hav
Tillbaka till AB August Lindholm Eftr
Tillbaka till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till Strömma Skärgårdsbåtar
Tillbaka till Två Skeppare AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.