Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stig
Evelina vid Ropsten, Stockholm 2006-06-14
Evelina vid Ropsten, Stockholm 2006-06-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
*Inre vattenvägar i Sveland del 1, 1961, S79
*Mälarbåtarna, 1967, S131
*Sveriges Skeppslista 1970, S12, 128
*Sveriges Skeppslista 1989, S40
*Sveriges Skeppslista 2006, S52
*Länspumpen 1/1991, REG
*Båtologen 2/1977, S100
*Båtologen 1/1986, S30
*Båtologen 5/1988, S223
*Båtologen 2/1990, S78
*Båtologen 5/2006 S288
*Båtologen 6/2006 S359
* Båtologen 1/2016, S38-39
  Byggd 1906
  Varv Ekensbergs Varf AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 4705
  Fartygstyp Motorfartyg, senare ångfartyg, numera motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JQKS, SGLR, SGLE, numera SFE 3767
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,78 meter 19,23 meter
  Största bredd 5,12 meter 5,24 meter
  Djupgående 2,10 meter -
  Brt/Nrt 62/43 65/19
  Maskineri 1 x Fotogenmotor -
  Effekt - 120 hk, 88 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1906 Levererad av Ekensbergs varf AB som Stig Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm. Trafik på Strömsholms kanal.
  1910 Dieselmotorn byts ut mot en ångmaskin på 60 hk, 44 kW.
  1924 Övertas av Stockholms Enskilda Bank, Stockholm efter att Stockholms Transport och Bogserings AB gått i konkurs.
  1925-01 Såld till Stockholms Nya Transport- och Bogserings AB, Stockholm.
  1926-10 Stockholms Nya Transport- och Bogserings AB byter namn till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1927-08 Såld till AB Nyman & Schultz, Stockholm.
  1927-11-15 Överförd till det nystartade Trafik AB Strömsholms Kanal och omdöpt till Smedjebacken.
  1929-04 Trafik AB Strömsholms Kanal byter namn till AB Ströka, Stockholm
  1929-04-24 AB Ströka går i likvidation.
  1929-08 Såld till Trafik AB Strömsholms Kanal, Stockholm.
  1930-10 Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Noab, 56 hk, 41 kW, installeras.
  1933-05 Såld till kapten Joel Zakarias Jansson och maskinist Nils Hubert Olsson, Vätö, Norrtälje och omdöpt till Marga.
  1936-08 Såld till skeppare Gustav Wilhelm Larsson, Oskarshamn.
  1940 Ny huvudmaskin, av fabriat Seffle, 80 hk, 59 kW, installeras. Uthyrd till Marinen och omdöpt till Granaten.
  1941-02 Såld till Stockholms Örlogsvarv, Stockholm. Militärt nummer A 345. Trafik sommartid på traden Slussen - Fjäderholmarna.
  1970 Överförd till Försvarets Materielverk, Muskö.
  1982 Såld via FFV till Dykteam Ship AB, Stockholm för 64.000 SEK .
  1984 Såld till B Östlund, Stockholm för 70.000 SEK. Fritidsbåt. Tonnage 61 brt, 15 nrt.
  1988-07 Såld till pr/A Bard, Södertälje och omdöpt till Evelina.
  1989-12 Såld till Olov Johansson, Stockholm.
  2015-12-19 Såld till Tom Södergren, Stockholm.
  2019-10-25 Överförd till båtregistret med signal SFE 3767.
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till AB Nyman & Schultz
Tillbaka till Trafik AB Strömsholms Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 904 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.