Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

S:t Erik
S:t Erik utanför Lilla Bommen, Göteborg 2014-07-05
S:t Erik utanför Lilla Bommen, Göteborg 2014-07-05
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-03-21 PN
* Ångbåten 19, mars 1972, S293-299
* Ångbåten 36, okt 1976, S17
* Ångbåten 37, dec 1976, S9, 12
* Ångbåten 39, okt 1977, S10-11
* Skärgårdsbåten 3/1981, S10-13
* Skärgårdsbåten 2/1988, S18-19
* Länspumpen 3/1998, S10-11
* Redaren 1/1995, S23
* Redaren 1/1996, S6-8
* Sveriges Skeppslista 1951, S116
* Sveriges Skeppslista 1960, S126
* Sveriges Skeppslista 1962, S122
* Sveriges Skeppslista 1963, S116
* Sveriges Skeppslista 1965, S116
* Sveriges Skeppslista 1969, S102
* Sveriges Skeppslista 1970, S98
* Sveriges Skeppslista 1971, S98
* Sveriges Skeppslista 1972, S96
* Sveriges Skeppslista 1973, S92
* Sveriges Skeppslista 1980, S50
* Sveriges Skeppslista 1981, S54
* Sveriges Skeppslista 1989, S62
* Sveriges Skeppslista 1992, S70
* Sveriges Skeppslista 1997, S100
* Sveriges Skeppslista 1998, S100
* Sveriges Skeppslista 2001, S106
* Sveriges Skeppslista 2005, S112
* Sveriges Skeppslista 2006, S116
* Sveriges Skeppslista 2007, S122

* 1962 Kinnander anmäler att han köpt fartyget och att han vill byta namnet till Solö. 
Namnbytet och ägarbytet skrivs aldrig in i skeppsregistret eller skeppslistan utan 
Marstrands Rederi står som ägare tills Nils Nilsson köper fartyget 1964. 
Begäran om namnbyte till Solö återkallas av Kinnander 23 okt 1964
  Byggd 1881
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 286
  Registernr 1176
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5422540
  Signal JCKT, numera SGFI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,42 meter 37,27 meter
  Största bredd 5,95 meter 6,12 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 198/153 246/143
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Volvo Penta D16 MH
  Effekt 210 hk, 154 kW 550 hk, 405 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet - 292 passagerare
  Historik
  1880-03-31 Beställd av Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Kontrakterad byggkostnad 103.000 kr.
  1881 Levererad av Lindholmens Varv som S:t Erik till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Nösund - Mollösund.
  1895-06-22 Går på grund och kantrar på midsommardagen vid Skalkorgarnas fyr i Göteborgs norra skärgård när kaptenen tar en genväg vid kappkörning med ångfartyget "Wira". De 300 passagerarna kastas framåt vid den kraftiga grundstötningen men ingen skadas allvarligt. Passagerarna evakueras efter ett tag till "Westkusten" som kommer till hjälp. Bärgas av ett bärgningsfartyg från Svitzers och bogseras till Lindholmens varv för reparation.
  1895 Efter reparation insatt på traden Göteborg - Marstrand - Lysekil - Gravarne (Kungshamn).
  1898 Grundstöter lätt vid Källö i tät dimma. Endast mindre skador uppstår. Fartyget åter i trafik efter några dagar.
  1905 Ny ångpanna installeras.
  1920 Genomgår en omfattande ombyggnad vid Marstrands Mekaniska Verkstad. Stor ombyggnad av övre däck med ny matsal. Styrhytten flyttas upp på båtdäck och elektrisk belysning installeras.
  1920-08-08 Ommätt. Nya mått 37,28 x 6,12 meter. Nytt tonnage 238/163.
  1925-04-25 Grundstöter lätt i närheten av Rörö och förlorar propellern. Bogseras till Marstrand för reparation.
  1938-11 Kolliderar med Sveabolagets lastbåt Wormo i Göteborg.
  1945-01-24 Brand utbryter i babords kolbox när fartyget ligger förtöjt i Göteborg. Ångpanna och delar av inredningen skadas. Repareras senare vid Marstrands Mekaniska Verkstad.
  1946-01-26 Ommätt. Nytt tonnage 235/145.
  1951-01-02 Såld till Marstrands Rederi AB, Marstrand för 30.000 SEK.
  1951 Motoriserad vid Djupviks Varv, Tjörn. En dieselmotor, av fabrikat Nohab MG, 390 hk, 287 kW, installeras.
  1951-04-16 Ommätt. Nytt tonnage 235/143.
  1953-06-03 Ny hemort Uddevalla.
  1957-04-25 Ny hemort Marstrand.
  1962-04-09 Såld till Kapten Bertil Kinnander, Brottby för 56.000 SEK och omdöpt till Solö. Ny hemort Össebygarn. Ombyggd för att kunna lasta bilar, totalt 7 på för- och akterdäck. Trafik på traden Oskarshamn - Byxelkrok.
  1963 Grundstöter vid Furön utanför Oskarshamn. Inga skador uppkommer på fartyget.
  1963-07-20 Såld till Byxelkroks Rederi AB (Bertil Kinnander), Byxelkrok för 56.000 SEK.
  1964-02-04 Såld till Nils Nilsson och Nils Bengtsson för 40.000 SEK och omdöpt till S:t Erik. Trafik för AB Skärgårdsutflykter, Stockholm i Stockholms skärgård bland annat till Grinda och Millesgården samt sk. svampresor i Mälaren. Under vinterhalvåret flytande restaurang vid Strandvägen.
  1967-05-01 Nils Bengtsson säljer sin andel i fartyget till Nils Nilsson för 50.000 SEK som därmed blir ensam ägare.
  1966-07 Insatt i trafik i Piteå, åter i Stockholm i augusti.
  1967-07-29 Grundstöter vid Furuholmen, söder om Vaxholm. Fartyget ådrar sig inga större skador.
  1970-06-11 Grundstöter vid Höggarn, söder om Vaxholm och ådrar sig omfattande bottenskador. Fartyget tas till Finnboda varv, Nacka för byte av bottenplåtar.
  1976-05-15 Fartyget eldhärjat vid uppläggning vid Ekensbergs Varv, Stockholm. Branden förstör delar av matsalen samt mathissen.
  1976 Såld till Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm och omdöpt till Kung Erik. Reparerad och ombyggd. Överbyggnaden i trä ersätts av en i plåt. En extra blindskorsten monteras framför den gamla. Detta för att fartyget ska bli igenkänt, omtalat och omdiskuterat. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar D343 TD, 343 hk, 252 kW, installeras. Charterbåt i Stockholms skärgård.
  1980 Ombyggd. Det provisoriskt inbyggda akterdäcket byggs om till en permanent salong med panoramafönster.
  1995-02-16 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 6,5 milj SEK. Renoveras vid Tjörnvarvet. Bland annat tas den extra skorstenen bort.
  1996 Överförd till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg och omdöpt till S:t Erik af Göteborg.
  2000-07-21 På resa mellan Lilla Bommen och Marstrand med 170 passagerare och sex besättningsmän ombord uppmärksammar man strax öster om Älvsborgsbron en fritidsbåt som färdas framför stäven på ett RO/RO-fartyg, då detta avger uppmärksamhetssignal så girar fritidsbåten babord mot S:t Erik. Då skepparen uppfattar att det kan leda till kollision så ger även han upprepade signaler, men då inga tecken på kursändring syns girar skepparen så långt styrbord som möjligt och drar av på farten. För att slutligen undvika kollision stoppar man och lägger backmanöver varpå maskin stannar. Avståndet till närmsta kaj är då för kort och maskin hinner inte återstartas varpå man kolliderar med kajen. Ett fåtal passagerare ådrar sig lättare skador och fartyget får vissa skrovskador. Resan avbryts och man återvänder till Lilla Bommen.
  2000-08-04 På resa in till Lilla Bommen ligger man ca 200 meter akterom Stena Carisma. Denna aviserar via VHF att man avser att reducera hastigheten i samband med möte med annat fartyg. Skepparen reducerar också hastigheten med ett par knop, men efter ett par minuter stoppar Stena Carisma nästan helt. Skepparen stoppar upp och lägger back för att få stopp på S:t Erik, men då stoppar maskin. Tredje gången ger skepparen mer gas när han kopplar om för back, varpå att han får backmanöver och får stopp på fartyget. Ingen kommer till skada och fartyget fortsätter planenligt in till Lilla Bommen.
  2005 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2006-07-14 På resa mellan Lilla Bommen och Marstrand ska man vid Eriksberg passera utmed Stena Danicas styrbordssida, men då det sker ett möte med Stena Freighter så blir det så pass trångt att man väljer att sakta ner. Nedsaktningen går inte tillräckligt snabbt varpå man väljer att lägga back och med följd att huvudmaskin stannar. Man ränner in i piren Eriksbergskajen med sex knops fart kl. 09.45 och ådrar fartyget skador i stäven. Av de 92 passagerare och 5 besättningsmän skadas 11 stycken lindrigt och förs till sjukhus med ambulans. Carl Michael Bellman assisterar och tar med de som vill återvända till Lilla Bommen. Fartyget tas senare under dagen till Gotenius varv för inspektion och reparation. Orsaken till olyckan utreds av SHK och de konstaterar att olyckan berodde på att fartygets manöverproblem inte åtgärdats och att detta i sin tur berodde på att fartygsägarens system för kontroll av säkerhet inte var fullständigt till sin utformning, inte inarbetat på alla nivåer i företaget samt att det inte efterlevdes.
  2007 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D16 MH, 550 hk, 405 kW, installeras.
  2007 Drift och bemanning övertas av Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar, Göteborg.
  2009-03 Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar byter namn till Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg.
  2010 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Sommar & Sol
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till Strömma Skärgårdsbåtar
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.