Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sophia Albertina 2
Hulda III af Karlstad vid Tyskön, Kristinehamn 2014-07-02
Hulda III af Karlstad vid Tyskön, Kristinehamn 2014-07-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1993, S11-14
* Båtologen 5/2014, S321
  Byggd 1968
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1035
  Registernr 11484
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SMVU
  Systerfartyg Eugenia
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,81 meter 17,91 meter
  Största bredd 3,86 meter 4,01 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt - 29/20
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD 100 2 x Iveco N67-280
  Effekt 280 hk, 206 kW 560 hk, 411 kW
  Toppfart 35 knop 24 knop
  Kapacitet - 60 passagerare
  Historik
  1968 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Sophia Albertina 2 till Greve Rutger von Essen, Skokloster. Döpt av Prinsessan Christina. Trafik på traden Stockholm - Sigtuna - Skokloster, en tur som avklaras på 98 minuter.
  1968 Omdöpt till Sophia Albertina II. Har även smeknamnet "Silvergroggen" på grund av sitt aluminiumfärjade skrov.
  1968 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Daytona V6 500T, installeras.
  1969 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Daytona V6 600T, 700 hk, 515 kW, installeras.
  1972 Uthyrd till Utö Sjötaxi AB, Utö. Trafik på traden Årsta havsbad - Utö.
  1972 Uthyrd till Jens Carlsson, Ötaxi, Dalarö. Trafik på traden Dalarö - Ornö - Utö.
  1974 Åter till Greve Rutger von Essen, Skokloster efter säsongens slut.
  1975 Såld till Ebbe Eberhardsson, Stockholm. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
  1977 Såld till Oxelösunds kommun, Oxelösund och omdöpt Sophia Albertina. Chartertrafik i Södermanlands skärgård.
  1979 Ombyggd vid Larsson & Kjellbergs Plåt & Smide, Oxelösund. Förlängd 2,10 meter till 17,91 meter samt förhöjning av styrhytten.
  1980 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 70C, 500 hk, 368 kW, installeras.
  1984-05-28 Kör kl. 14.05 på en stock i tät dimma vid färd från Oxelösund mot Hävringe. Styrbords propeller skadas.
  1985-06-01 Grundstöter lätt på Bakungsgrundet när man försöker dra flott en fritidsbåt som tidigare gått på grundet. Propellrarna skadas.
  1985-08-12 Grundstöter kl. 07.10 öster om halvön Femörehuvud vid färd från Arkösund till Oxelösund. Fartyget fastnar på grundet och tre hål slås upp i skrovet. Oxelösunds hamns bogserbåt Simson drar loss fartyget och bogserar henne till fiskhamnen där Raulins Plåt repararar skadorna. Incidenten inträffar när man går fel sida en lite kobbe.
  1988 Såld till Destination Norrköping, Norrköping.
  1989 Såld till Per Larsson, Norrköping för 350.000 SEK och omdöpt till Atterbom. Trafik på traden Norrköping - Esterön.
  1990-01 Såld till Ängsholmen Rederi AB, Bromma för 673.000 SEK för att trafikera tvärtraden Furusund - Blidösundet - Finnhamn - Möja - Sandhamn. Trafiken får dock inget bidrag av Landstinget och trafiken kommer inte igång. Trafik på traden Slussen - Fjäderholmarna samt charter.
  2010-07-01 Insatt i trafik för Trosa Rederi HB, Trosa på traderna Trosa hamn - Trosa havsbad - Kråmö - Askö samt Trosa - Nyköping under sommarsäsongen. Därefter åter chartertrafik i Stockholms skärgård och Mälaren.
  2012-06-02 Under en chartertur med 10 passagerare ombord fastnar man i förankringen till en flytbrygga vid färd i Stäket, Mälaren. Assisteras av Rescue Stockholm, Rescue Ekerö och Polisbåt 9950, vilka evakuerar passagarna samt hjälper till att säkra fartyget. En dykare lyckas senare få loss fartyget, men då har möhippedeltagarna redan hunnit dricka upp champagne, ätit jordgubbar och fortsatt färden med taxi.
  2014-06-15 Såld till Karlstad Sjötrafik AB, Karlstad och omdöpt till Hulda III af Karlstad. Trafik på traden Karlstad - Hammarö - Rävön - Långön - Alvön - Kristinehamn.
  2015 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Iveco N67-280, 560 hk, 411 kW, installeras.
  2015-06-24 Grundstöter vid 09.00-tiden i leden ner mot Alvön under resa Kristinehamn - Karlstad med fyra passagerare ombord. Grundstötningen sker i låg fart och ingen ombord kommer till skada. Fartyget ådrar sig däremot skador på propellrar, axlar samt ena stödbocken och roder. Bogseras åter till Kristinehamn av sjöräddningen. Ersätts av Stella Polaris som kör direkt Karlstad - Kristinehamn samt även Zarah Leander fr.o.m. 1 juli på traden Kristinehamn - Alvön - Långön.
Tillbaka till Rutger von Essen
Tillbaka till Utö Sjötaxi AB
Tillbaka till Ötaxi
Tillbaka till Oxelösunds kommun
Tillbaka till Ängsholmen Rederi AB
Tillbaka till Trosa Rederi HB
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.