Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eugenia
Solvind utanför Oskarshamn 2008-06-28
Solvind utanför Oskarshamn 2008-06-28
Foto: Solkustturer AB
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 2007, S134
* Sveriges Skeppslista 2008, S136
* Båtologen 1/2010, S? PN
* Redaren 1/1993, S14
* Skipet 2/1991, S68
* Thomas Palmqvist, SAM, 2007-07-07 PN
* Thomas Palmquist, EMA, 2008-08-04 PN
* Djurgårdsvarvet, WEB, 2008-11-28, KN
* MRCC Online, SjöV, WEB, 2009-11-07 PN

Uppgifterna för idag kommer från Djurgårdsvarvets 
försäljningsunderlag, brukar stämma rätt bra.
  Byggd 1968
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1034
  Registernr 11485
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SMWU, norsk signal LFBK, numera svensk signal SIYE
  Systerfartyg Sophia Albertina 2
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,81 meter 16,86 meter
  Största bredd 3,86 meter 4,15 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 29/20 33/
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD 100 2 x GM Detroit 6V92
  Effekt 280 hk, 206 kW 940 hk, 691 kW
  Toppfart 35 knop 25 knop
  Kapacitet - 48 passagerare
  Historik
  1968 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Eugenia till Greve Rutger von Essen, Skokloster. Döpt av Prinsessan Christina. Trafik mellan Stockholm och Skokloster, en tur som avklaras på 98 minuter.
  1970 Upplagd vid Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö.
  1977-03 Såld till Norgas A/S, Oslo, Norge för 400.000 SEK och omdöpt till Cargadøren. Norsk signal LFBK. Hemort Larvik. Försäljningen genomförs via Gustavsson & Anderssons varvs AB. Ombyggd med förhöjd styrhytt. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Detroit 8V-7L T1, installeras. Trafik som personaltransportfartyg för ojlearbetare.
  1982-04 Såld till pr/Tina (Jørgen Bosvik), Litlabø, Norge. Hemort Haugesund.
  1985-11 Såld till A/S Tina, Stavanger, Norge. Hemort Haugesund.
  1991-04-31 Såld till Synnøv og Kåre Øvstedal, Vågåmo, Norge och omdöpt till Gjende IV.
  1992 Nya huvudmaskiner, av fabrikat GM Detroit 6V92, 1.100 hk, 808 kW, installeras. Maskinerna nedställes till 940 hk, 691 kW. Fraktas till sjön Gjende (984 möh.) i Jotunheimen där trafik inleds på traden Gjendesheim - Gjendebu.
  2006-05-14 Såld till Solkustturer AB, Oskarshamn för 610.000 NOK och omdöpt till Solvind. Fraktas på trailer till Oskarshamn där renovering och viss ombyggnad sker.
  2007-07-07 Premiärtur på traden Oskarshamn - Oknö - Borgholm.
  2008-07-31 Grundstöter i Svartöleden, NO Mönsterås och ådrar sig propellerskador.
  2009-11-02 Såld till V. Jako zuvies apdirbimo imoné, Klaipeda, Litauen.
  2009-11-07 På resa mellan Oskarshamn och Klaipeda börjar man vid
06-tiden att ta in vatten i förpiken SO Gotland. Sjöräddningshelikopter samt KBV 181 går mot platsen för att assistera. KBV 181 assisterar med länspumpar och eskorterar sedan in fartyget till Vändburg, Gotland.
Tillbaka till Rutger von Essen
Tillbaka till Solkustturer AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.