Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skurusund
Mitau efter förlängning
Mitau efter förlängning
Foto: Okänd. Från Carl-Gunnar Olssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåten 2/1975, S4
* Skärgårdsbåten 2/1985, S14
* Skärgårdsbåten 4/2004, S14-16

* Aftonbladet 1871-07-25
* Nya Dagligt Allehanda 1871-07-25
* Post- och Inrikes Tidningar 1871-07-25
* Dagens Nyheter 1871-07-26
* Nya Dagligt Allehanda 1872-05-07
* Aftonbladet 1872-05-10
* Aftonbladet 1872-06-21
* Dagens Nyheter 1872-06-22
* Aftonbladet 1872-06-26
* Aftonbladet 1872-07-03
* Aftonbladet 1873-03-08
* Aftonbladet 1873-04-10
* Aftonbladet 1873-04-21
* Aftonbladet 1874-05-02
* Aftonbladet 1874-06-05
* Aftonbladet 1875-08-17
* Aftonbladet 1876-07-24
* Dagens Nyheter 1876-07-24
* Stockholms Dagblad 1877-05-22
* Nya Dagligt Allehanda 1877-06-02
* Aftonbladet 1883-08-17
* Dagens Nyheter 1883-08-17
* Nya Dagligt Allehanda 1883-08-17
* Post- och Inrikes Tidningar 1883-11-17
* Aftonbladet 1883-11-19
* Aftonbladet 1883-12-12
* Aftonbladet 1884-09-12
  Byggd 1871
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 216
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 27,31 meter -
  Största bredd 5,05 meter -
  Djupgående 1,19 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1871-07-25 Levererad av Lindholmens varv som Skurusund till Skurusunds Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Skurusundet - Duvnäs - Lännersta - Boo - Gustavsvik - Kilsviken - Gustavsberg.
  1872 Traden kortas till Stockholm - Skurusundet - Kilsviken.
  1872-06-21 Kolliderar ca. kl. 09.00 med ångslupen Ulrika utanför Skeppsbron vid färd från Kilsviken mot Stockholm. Ulrika, som kommer från Djurgårdsbrunn, kör in i styrbordssidan på Skurusund som får ett hål i plåten i höjd med försalongens fönster. Orsak till incidenten anges att Skeppsholmsbron skymmer ångbåtarna för varandra samt strömt vatten. Poliskammaren dömmer senare befälhavaren på Ulrika att betala 40 rdr i för skadorna på Skurusund.
  1873-03 Såld till Ångbåtsbolaget Dalarö, Stockholm och omdöpt till Dalarö. Trafik på traden Stockholm - Duvnäs - Lännersta - Fällström - Ängö - Smådalarö - Dalarö.
  1874 Traden förlängs till Vaxnäs tisdagar och torsdagar samt till Utö fredagar.
  1876-07-23 Får ett mindre fel i maskin vid färd utanför Djurgården. Man kan inte fortsätta utan tvingas sätta av passagerarna vid Blockhusudden. Dalarö bogseras till William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet för reparation och passagerarna hämtas upp av bogserångaren Framåt. Åter i trafik två dagar senare.
  1877-03 Ångbåtsbolaget Dalarö går ihop med Ångbåtsbolaget Nya Dalarö, Stockholm som övertar fartyget
  1877-04 Traden förlängs till Muskö, Häringe och Lund onsdagar samt till Utö fredagar.
  1877-05 Traden förlängs till Muskö, Häringe, Herrö, Lund och Nynäshamn tisdagar och torsdagar samt till Utö fredagar.
  1877-11 Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm till en kostnad av 24.000 SEK.
  1883-08-15 Sammanstöter ca. kl. 19.00 med ångfartyget Gustafsberg II i Skurusundet vid färd mot Stockholm med ca. 50 passagerare ombord. Gustafsberg II, som vid olyckstillfället är på väg med full fart från Stockholm mot Gustavsberg, får skador på räcket på fördäcket medan Dalarö förlorar hela stäven ner till vattenlinjen. Då man tror att fartyget ska sjunka sätter man i land passagerarna vid en brygga och kör sakta till varv för reparation. Passagerarna hämtas efter några timmar av ångfartyget Gustafsberg I som tar dem in till Stockholm.
  1885 Såld till kapten Helb, Riga, Lettland och omdöpt till Mitau.
Tillbaka till Skurusunds Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Dalarö
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Nya Dalarö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.