Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skärgården
Waxholm III utanför Blockhusudden, Stockholm 2008-06-03
Waxholm III utanför Blockhusudden, Stockholm 2008-06-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 4/1991, S164
* Båtologen 3/1993, S133
* Båtologen 1/2003, S3-9
* Länspumpen 3/2001, S54
* Länspumpen 1/2003, S38-39
* Redaren 2/1991, S5-7
* Redaren 2/1994, S6-17
* Skärgårdsbåten 3/1979, S7-13
* Ångbåten 76, Aug 1991, S14
* Ångbåten 83, Maj 1994, S8-9

* Svensk Filmdatabas - En skärgårdsnatt (1953)

* Aftonbladet 1903-03-12
* Aftonbladet 1903-03-28
* Aftonbladet 1903-04-22
* Stockholmstidningen 1903-04-23
* Stockholmstidningen 1903-05-01
* Svenska Dagbladet 1908-04-04
* Dagens Nyheter 1908-05-26
* Svenska Dagbladet 1908-05-26
* Svenska Dagbladet 1908-05-30
* Svenska Dagbladet 1909-05-13
* Svenska Dagbladet 1909-05-16
* Svenska Dagbladet 1909-08-30
* Svenska Dagbladet 1911-04-19
* Dagens Nyheter 1914-07-05
* Svenska Dagbladet 1914-07-05
* Svenska Dagbladet 1914-07-07
* Dagens Nyheter 1922-05-02
* Svenska Dagbladet 1922-05-02
* Dagens Nyheter 1936-11-04
* Dagens Nyheter 1936-11-05
* Dagens Nyheter 1946-05-16
* Svenska Dagbladet 1946-05-16
* Svenska Dagbladet 1962-05-13
* Dagens Nyheter 1964-05-12
* Svenska Dagbladet 1964-09-02
* Dagens Nyheter 1964-11-03
* Svenska Dagbladet 1965-05-26
* Svenska Dagbladet 1965-07-14
* Dagens Nyheter 1991-04-15
* Dagens Nyheter 1991-05-16
* Dagens Nyheter 1992-12-30
* Svenska Dagbladet 1994-03-21
* Svenska Dagbladet 1994-04-26
* Expressen 2005-07-16
* Svenska Dagbladet 2005-07-17

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S212
* Sveriges Skeppslista 1908, S112
* Sveriges Skeppslista 1910, S114
* Sveriges Skeppslista 1911, S112
* Sveriges Skeppslista 1913, S116
* Sveriges Skeppslista 1915, S126
* Sveriges Skeppslista 1919, S122
* Sveriges Skeppslista 1921, S122
* Sveriges Skeppslista 1929, S162
* Sveriges Skeppslista 1933, S166
* Sveriges Skeppslista 1937, S160
* Sveriges Skeppslista 1939, S162
* Sveriges Skeppslista 1941, S156
* Sveriges Skeppslista 1943, S154
* Sveriges Skeppslista 1945, S154
* Sveriges Skeppslista 1947, S158
* Sveriges Skeppslista 1949, S172
* Sveriges Skeppslista 1951, S138
* Sveriges Skeppslista 1953, S140
* Sveriges Skeppslista 1955, S140
* Sveriges Skeppslista 1957, S142
* Sveriges Skeppslista 1958, S148
* Sveriges Skeppslista 1959, S148
* Sveriges Skeppslista 1960, S148
* Sveriges Skeppslista 1961, S150
* Sveriges Skeppslista 1962, S142
* Sveriges Skeppslista 1963, S138
* Sveriges Skeppslista 1964, S136
* Sveriges Skeppslista 1965, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1966, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1967, S224
* Sveriges Skeppslista 1968, S222
* Sveriges Skeppslista 1969, S220
* Sveriges Skeppslista 1970, S214
* Sveriges Skeppslista 1971, S208
* Sveriges Skeppslista 1972, S206
* Sveriges Skeppslista 1973, S204
* Sveriges Skeppslista 1976, S88
* Sveriges Skeppslista 1977, S86
* Sveriges Skeppslista 1978, S82
* Sveriges Skeppslista 1979, S88
* Sveriges Skeppslista 1980, S88
* Sveriges Skeppslista 1981, S96
* Sveriges Skeppslista 1982, S96
* Sveriges Skeppslista 1983, S102
* Sveriges Skeppslista 1984, S102
* Sveriges Skeppslista 1985, S104
* Sveriges Skeppslista 1986, S104
* Sveriges Skeppslista 1987, S104
* Sveriges Skeppslista 1988, 
* Sveriges Skeppslista 1989, S110
* Sveriges Skeppslista 1990, S118
* Sveriges Skeppslista 1991, S126
* Sveriges Skeppslista 1992, S130
* Sveriges Skeppslista 1993, S128 Ångf AB Strömma kanal
* Sveriges Skeppslista 1994, S126 Aug Lindholm Eftr AB
* Sveriges Skeppslista 1995, S122 Aug Lindholm Eftr AB
* Sveriges Skeppslista 1996, S122 Bore Lines AB
* Sveriges Skeppslista 1997, S124 Bore
* Sveriges Skeppslista 1998, S124 Bore
* Sveriges Skeppslista 1999, S126 Bore
* Sveriges Skeppslista 2000, 
* Sveriges Skeppslista 2001, S132 Strömma Turism & Sjöfart AB
* Sveriges Skeppslista 2002, S136
* Sveriges Skeppslista 2003, S138
* Sveriges Skeppslista 2004, S140
* Sveriges Skeppslista 2005, S142
* Sveriges Skeppslista 2006, S146
* Sveriges Skeppslista 2007, S156
* Sveriges Skeppslista 2008, S158
* Sveriges Skeppslista 2009, S168
* Sveriges Skeppslista 2010, S165
* Sveriges Skeppslista 2011, S170
* Sveriges Skeppslista 2012, S195
* Sveriges Skeppslista 2013, S174
* Sveriges Skeppslista 2014, S177
* Sveriges Skeppslista 2015, S178
* Sveriges Skeppslista 2016, S176
* Sveriges Skeppslista 2017, S178
  Byggd 1903
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 303
  Registernr 4170
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JNHL, numera SHMD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,96 meter 37,27 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,88 meter
  Djupgående 2,60 meter 2,16 meter
  Brt/Nrt 233/151 239/96
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Caterpillar 3508 TA
  Effekt 388 hk, 285 kW 705 hk, 518 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 432 passagerare 300 passagerare
  Historik
  1903-05-20 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Skärgården till Ångbåts AB Skärgården, Norrköping. Byggnadskostnad 120.000 SEK. Trafik på traden Norrköping - Gryt - Valdemarsvik.
  1908-03-14 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 130.000 SEK och omdöpt till Waxholm III.
  1908-05-28 Insatt i trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Stegesund - Blidösundet - Norrsund.
  1909-05 Ombyggd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Överbyggnaden förlängs både förut och akterut och livbåtarna flyttas upp på taket. En större matsal skapas på övre däck.
  1919-08-28 Kolliderar ca. kl. 23.00 med segelyachten Hervor på Norra Vaxholmsfjärden. Hervor, som deltar i Segelsällskapet Vikingarnes distanssegling från Lidingöbro värdshus till Lindalssundet, klyvs nästan mitt itu men blir hängande på Waxholm III:s stäv tills ångaren hinner stanna. Yachten håller sig flytande och de ombordvarande kan räddas och yachten bogseras in till land.
  1910-07 Fartygets trad förlängs vissa dagar till Arholma.
  1911-04-17 Vid utbackning från Tjockö skrapar ångaren mot botten så att propellern ramlar av. Man lyckas ta sig tillbaka till bryggan och ringa till Stockholm, som skickar ut ångfartyget Rex från Norrtälje för att ersätta fartyget. Waxholm III bogseras till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för reparation.
  1912 Vissa turer förlängs till Grisslehamn via Väddö kanal.
  1914-07-04 Kolliderar ca. kl. 16.30 med ångfartyget Sandhamns Express utanför Karlsudd, söder om Vaxholm. Waxholm III, som tvingas välja för en segelbåt, kör mot babords sida på Sandhamns Express, som får en stor buckla midskepps samt fyra fönster krossade. De båda ångarna kan efter incidenten fortsätta sina färder men Sandhamns Express körs dagen efter till varv för reparation.
  1919 Turerna till Grisslehamn förlängs till Öregrund.
  1922-04-30 Grundstöter ca. kl. 20.00 i tät dimma utanför Östanå vid färd från Öregrund mot Stockholm och får en läcka i förrummet. Man tätar läckan provisoriskt och går vidare mot Stockholm. Man beslutar dock att stanna vid Finnbryggan i Kodjupet, norr om Vaxholm, under natten med fören fast på sandbotten. Tidigt morgonen efter hämtas passagerarna av ångfartyget William Lindberg och Waxholm III bogseras därefter till varv i Stockholm för reparation.
  1936-04 Ombyggd. Större fönster i akterdäcket samt ny inredning.
  1936-11-03 Grundstöter ca. kl. 21.45 på Östhammarsfjärden strax före ankomsten till Östhammar. Man lyckas efter någon timme ta sig loss från grundet och fortsätta in till Östhammars brygga. Fartyget fick inga skodor vid incidenten som tros berott på att befälhavaren missat en överensfyr på grund av ljuset från staden.
  1941 Uthyrd till Marinförvaltningen för militärtransporter. Stationerad vid Vaxholms fästning.
  1945-06-17 Återkommer till Waxholms Nya Ångfartygs AB och sätts in som extrabåt på Husaröleden och till Möja.
  1946 Återgår till sin gamla trad till Blidösundet.
  1946-05-14 Grundstöter på kvällen i tät dimma vid Kalvskär i Lidöfjärden på väg från Arholma mot Stockholm på en extra godstur. Tar sig loss dagen efter för egen maskin och kan fortsätta färden utan skador.
  1947 Flyttar till traden Stockholm - Furusund - Sterbsnäs.
  1949 Flyttar till traden Stockholm - Öregrund.
  1951 Extrabåt och rundtursbåt.
  1953-08 Deltar vid inspelningen av långfilmen "En skärgårdsnatt" med bland annat Ingrid Thulin, Bengt Logardt, Öllegård Wellton och Bengt Blomgren. Filmen spelas in bland annat vid Nyckelviken och Erstaviksbadet, Nacka och Slussen, Stockholm. Filmen har Sverigepremiär 26 december 1953.
  1962 Upplagd vid kaj i Stockholm. Senare flyttad till Högmarsö.
  1964-09-12 Såld till Sjögrillen Vaxholm III:an AB (Kurt Sigfrid Karlsson), Vaxholm. Ombyggd vid Finnboda varv AB, Nacka. Ångpannan och maskinen tas ur. Huvuddäcket sänks för att uppfylla kraven på takhöjd i ett restaurangkök. Ny inredning.
  1965-07 Upplagd vid Ekudden bredvid färjeläget i Vaxholm som café och bar med namnet "Matvraket".
  1990 Såld till Vaxholm III AB, Vaxholm. Fortsatt upplagd i Vaxholm som restaurang.
  1991-04-28 Såld på auktion till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 2,06 milj SEK. Under auktionen blir man tvungen att ta en timmae paus för att reda ut vem som är fartygets ägare.
  1991-05-15 Bogseras från Vaxholm till Mälarvarvet, Stockholm av bogserarna Hermes och Otto. Vid Hammarbyslussen möter man s/s Blidösund. Då alla de andra fartyg man mött hälsat, så är Blidösund det enda som inte gör det. Det var som om minnen från Blidökriget åter blossat upp hos det gamla ångfartyget.
  1992 Bore Line AB går in som delägare inför den kostsamma restuareringen.
  1992-12-29 Bogsering från Stockholm till Tjörnvarvet, Rönnäng påbörjad sedan man fäst telefonstolpar tvärskepps för att göra skrovet styvt och detta efter att Sjöfartsverket ställt sig skeptiska till att bogsera ett utdömt vrak med tanke på dess dåliga stabilitet och vridstyvhet. Bogseringen utförs av den hondurasflaggade bogseraren Junior.
  1993-01-01 Ankommer till Tjörnvarvet, Rönnäng.
  1993 Ombyggd, renoverad och motoriserad vid Tjörnvarvet, Rönnäng till en totalkostnad av ca 13,5 milj SEK. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3508 TA, 705 hk, 518 kW, installeras.
  1994-04-15 Återleverans från Tjörnvarvet, Rönnäng. På hemresan stannar man till i Göteborg, Kalmar, Västervik, Norrköping och Nyköping för att visa upp fartyget.
  1994-04-25 Premiärtur med 140 inbjudna gäster. Med avgång från Dalarö kl. 09.30 via Kymmendö, Nämdö, Runmarö, Gällnö går resan till Vaxholm där Östanå I, Gustafsberg VII och Cinderella möter upp för att eskortera det nya fartyget till Stockholm. I samband med ankomsten kl. 16.30 förklarar den specialinbjudna Sven-Bertil Taube fartyget återinvigt genom att från babords bryggvinge hissa Strömmas flagg.
  1994 Insatt i trafik i Stockholms skärgård med det nyintroducerade "Tusen öars kryssning" med besök på bland annat Kymmendö, Bullerö, Sandhamn och Vaxholm.
  2005-07-16 När fartyget skall lägga till i Sandhamn på eftermiddagen får befälhavaren inte backmanöver och istället för att köra in i ångbåtsbryggan väljer man att sätta fartyget bland de mindre bryggorna bredvid. Ingen av de ca 30 passagerarna ombord skadas, däremot uppkommer mindre skador på bryggor och båtar. Tas ur trafik för teknisk inspektion.
  2005-07-21 Åter i trafik.
  2013-06-08 Deltar vid HKH Prinsessan Madeleine och Christopher O'Neills bröllop genom att transportera bröllopsgäster från Riddarholmskajen, Stockholm till Drottningholms slott.
  2019-07-02 Grundstöter kl. 16.00 utanför Gatan, Runmarö vid färd mot Sandhamn på "Tusen öarns kryssning". Fartyget får en spricka i skrovet och börjar ta in vatten. Går för egen maskin till Stavsnäs där passagerarna får gå av. Bogseras dagen efter av bogserbåten Leif till Tenö Varv AB, Vaxholmn för reparation.
  2019-07-09 Åter i trafik.
Tillbaka till Ångbåts AB Skärgården
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.