Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Silvertärnan
Evert Taube utanför Nacka Strand, Nacka 2010-06-22
Evert Taube utanför Nacka Strand, Nacka 2010-06-22
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 36, okt 1976, S22
* Redaren 4/1994, S10
* Svensk Sjöfarts Tidning 17/1976, S29
* Sveriges Skeppslista 1980, S72
* Sveriges Skeppslista 1981, S80
* Sveriges Skeppslista 1989, S96
* Sveriges Skeppslista 1992, S112
* Sveriges Skeppslista 1997, S106
* Sveriges Skeppslista 1998, S108
* Sveriges Skeppslista 2001, S114
* Sveriges Skeppslista 2005, S64
* Sveriges Skeppslista 2006, S66
  Byggd 1976
  Varv Fjellstrand Aluminium Yacht, Omastrand, Norge
  Varvsnummer 1489
  Registernr 12060
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SKAB
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,61 meter 28,71 meter
  Största bredd 6,08 meter 6,08 meter
  Djupgående - 1,35 meter
  Brt/Nrt 45/17 103/51
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD 120A 2 x Volvo Penta TMD 122A
  Effekt 580 hk, 426 kW 601 hk, 442 kW
  Toppfart 16 knop 15 knop
  Kapacitet 200 passagerare 237 passagerare
  Historik
  1976-04 Levererad av Fjellstrand Aluminium Yacht som Silvertärnan till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Fartyget ska först heta "Tärnan" men en ny lag som precis har trätt i kraft, tillåter inte samma namn på två fartyg. Eftersom det redan finns fartyg med namnet "Tärnan" blir namnet istället "Silvertärnan". Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1983 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 121, 574 hk, 422 kW, installeras.
  1985 Omdöpt till Ylva.
  1986 Såld till Rederi AB Svenska Kusten, Stockholm för 2,5 milj SEK och omdöpt till Skokloster. Trafik i Mälaren för Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1987 Ombyggd vid Marinteknik verkstads AB, Öregrund. Förlängd med 3,10 meter. Nytt tonnage 103 brt, 51 nrt.
  1988 Såld till Rederi AB Diana, Stockholm. Fortsatt trafik i Mälaren för Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1989 Såld till PIA-Data AB, Stockholm. Fortsatt trafik i Mälaren för Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1994-10-09 Uthyrd till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg.
  1994-10-17 Insatt i trafik i Göteborgs södra skärgård under kvällar och nätter som ersättare för ordinarie fartyg under varvsuppehåll.
  1995-05 Åter i Stockholm.
  1997 Får artistnamnet Birka Express då man vill göra mer reklam för resemålet Björkö/Birka.
  2003 Såld till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg och omdöpt till Hebbe Lille. Trots att det är ett lagbrott så anger man Hebbe Lelle på båten då man från rederiets sida stavat fel vid registreringen. Trafik i Göteborgs skärgård.
  2004-06-14 Omdöpt till Hebbe Lelle.
  2009-03 Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar byter namn till Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg.
  2009-04 Omdöpt till Evert Taube.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till Strömma Skärgårdsbåtar
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.