Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rygerskyss
Ulvökungen i Docksta 1994-05-27
Ulvökungen i Docksta 1994-05-27
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 2/1992, S19
* Redaren 4/1994, S31
* Skipet 3/1987, S70
* Skipet 3/1988, S76-77
* Skipet 2/1992, S62
* Skipet 2/1995, S48
* Skipet 4/2010, REG, S4
* Skipet 3/2019, REG, S3
  Byggd 1982
  Varv Brødrene Aa A/S, Hyen, Norge
  Varvsnummer 159
  Registernr 14494
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal LKYM, SDGM, numera norsk signal LHLF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,85 meter 15,85 meter
  Största bredd 4,27 meter 4,27 meter
  Djupgående 2,62 meter 2,627 meter
  Brt/Nrt 34/13 34/13
  Maskineri 2 x GM 2 x GM DDA
  Effekt 1.140 hk, 838 kW 1.140 hk, 838 kW
  Toppfart 24 knop 24 knop
  Kapacitet 60 passagerare 48 passagerare
  Historik
  1982-05 Levererad av Brødrene Aa A/S som Rygerskyss till L Rødne & Sønner, Stjernarøy. Hemort Stavanger. Norsk signal LKYM.
  1987-07 Såld till A/S Mjøsfart, Gjøvik för 3 milj NOK och omdöpt till Mjøslyn. Trafik på traden Gjøvik - Kapp - Nes - Hamar.
  1988-08 Såld till Nielssen Service A/S, Horten och omdöpt till Snarveien. Utchartrad till Nesodden-Bundefjord D/S för trafik på traden Nesoddtangen - Fornebu - Lysaker.
  1992-03-27 Såld till Ulvö Rederi AB, Ulvön och omdöpt till Ulvökungen. Svensk signal SDGM. Trafik till Ulvön.
  1994-11-01 Såld till Torghatten Trafikkselskap A/S, Brønnøysund, Norge för 2 milj SEK och omdöpt till Steigfart. Norsk signal LHLF. Stationerad i Nordfold.
  2010-09-03 Såld till Finn Olsen Rederi AS, Bodø och omdöpt till Nordic Star.
  2010-11-15 Såld till Salten Cruise AS, Bodø för 800.000 NOK.
  2019-04-15 Såld till Charter i Nord AS, Bodø för 1,8 milj NOK.
Tillbaka till Ulvö Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 902 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.