Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ronneby
Læsö
Læsö
Foto: Vykort. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-21 PN
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, S249
* Sveriges Skeppslista 1908, S80
* Sveriges Skeppslista 1910, S80
* Sveriges Skeppslista 1911, S80
* Dansk Skibsliste 1915, S47
* Dansk Skibsliste 1916, S47
* Dansk Skibsliste 1917, S46
* Dansk Skibsliste 1918, S45
* Dansk Skibsliste 1920, S48
* Dansk Skibsliste 1921, S52
* Dansk Skibsliste 1922, S53
* Dansk Skibsliste 1923, S54
* Dansk Skibsliste 1924, S52
* Dansk Skibsliste 1928, S58
  Byggd 1879
  Varv Oskarshamns mekaniska verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 153
  Registernr 619 / 4436
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HVLM, senare JPHM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,59 meter 31,73 meter
  Största bredd 5,80 meter 5,79 meter
  Djupgående 2,80 meter -
  Brt/Nrt 185/134 180/110
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1879 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Ronneby till Blekinge Ångbåts AB, Karlshamn. Fartyget är specialbyggt för att kunna ta sig uppför den krokiga och grunda Ronnebyån.
  1879-07-01 Premiärtur på traden Åhus - Karlshamn - Ronneby - Karlskrona - Kalmar - Borgholm - Oskarshamn - Södertälje - Stockholm.
  1890 Såld till Ångbåts AB Norra Ångermanland, Köpmanholmen och omdöpt till Köpmanholmen. Ny hemort Hernösand. Trafik på traden Sundsvall - Umeå.
  1891 Flyttas till traden Sundsvall - Vasa efter dålig lönsamhet på kusttrafiken.
  1895-05 Grundstöter mellan Svartklubben och Öregrund. Fartyget springer läck men lyckas komma loss och tar sig för egen maskin till Gävle för reparation. Kaptenen O. Berglund åtalas senare vid Hudiksvalls Rådhusrätt för att han lossat under sabbaten.
  1896-09-19 Såld till Wasa Kustångbåts AB, Vasa, Finland för 45.000 SEK (47.000 FIM) och omdöpt till Kemi. Finsk signal VKCQ. Trafik på traden Wasa - Torneå.
  1998 Såld till Wasa-Nordsjö Ångbåts AB, Vasa.
  1905-05 Såld till Nynäs Ångfartygs AB, Nynäshamn och omdöpt till Margit. Får nytt registreringsnummer 4436 och ny signal JPHM. Trafik på traden Nynäshamn - Arkösund - Norrköping - Valdemarsvik.
  1910 Såld till Nynäshamns Rederi AB, Nynäshamn.
  1913-05-03 Såld till A/S Turisten, Köpenhamn, Danmark och omdöpt till Hertha. Dansk signal NSHF.
  1918-05-17 Såld till Herman Lennart Corfitzon, Helsingborg och omdöpt till Folke.
  1919 Såld till Andels D/S Læsö (K B Larsen), Læse, Danmark och omdöpt till Læsö. Ny signal NWRJ.
  1929-08-23 Såld till Petersen & Ahlbeck, Köpenhamn för skrotning.
Tillbaka till Blekinge Ångbåts AB
Tillbaka till Nynäs Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.