Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rödupp
Evelina på Röduppsleden, Kalixälven 1997-07
Evelina på Röduppsleden, Kalixälven 1997-07
Foto: Wilhelm Langes
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1950
  Varv Luleå varv AB, Luleå
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEXP
  Systerfartyg Nedre Soppero
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,00 meter 16,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Volvo Penta T45
  Effekt - 48 hk, 35 kW
  Toppfart - 5 knop
  Kapacitet - 50 passagerare
   6 personbilar 6 personbilar
  Historik
  1950 Levererad av Luleå varv AB som Rödupp till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1950-07-19 Insatt i trafik på leden Östra Rödupp - Västra Rödupp, Kalixälven, Överkalix.
  1956 Omdöpt till Färja 62/160.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand och omdöpt till Evelina.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1644 fartyg, 887 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.