Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rødtangen
Ballerina vid Kvarnholmen, Stockholm 2014-04-10
Ballerina vid Kvarnholmen, Stockholm 2014-04-10
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1973
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1053
  Registernr 13045
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SKNY
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,11 meter 23,64 meter
  Största bredd 4,65 meter 4,65 meter
  Djupgående 1,43 meter 1,43 meter
  Brt/Nrt 41/12 42/
  Maskineri - 2 x Scania D9
  Effekt - 800 hk, 588 kW
  Toppfart - 22 knop
  Kapacitet - 120 passagerare
  Historik
  1973-07 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Rødtangen till P Fagerlind-Olsen, Svelvik, Norge. Byggnadskostnad 600.000 SEK.
  1982 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm för 600.000 SEK och omdöpt till Ballerina. Trafik i Stockholms skärgård.
  1999 Insatt i trafik på traden Nybroviken - Saltsjökvarn - Finnboda - Nacka Strand - Larsberg.
  2000-08-10 Assisterar waxholmsbåten Väddö utanför Nacka Strand, vilken fått in avgaser i maskinrummet och fått kraftig rökutveckling. Ballerina evakuerar de 62 passagerarna in till Nacka Strands ångbåtsbrygga där de senare hämtas av Vaxö för vidare transport in till Stockholm.
  2004 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Förlängd med 3,23 meter. Nytt tonnage 42/. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D9, 800 hk, 588 kW, installerade.
  2013 Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka. Förlängd med 1,30 meter i samband med att man bygger om förskeppet. Arbetena utförs av Djurö Marin & Svets.
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.