Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rex
Lungö
Lungö
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet 2013-08-02 PN, Foto
* Lubrikatorn 2/1988, S12-14
* Länspumpen 1/1986, REG
* Båtologen 1/1984, S12
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S258
* Sveriges Skeppslista 1913, S132
* Sveriges Skeppslista 1921, S154
* Sveriges Skeppslista 1929, S110
* Sveriges Skeppslista 1941, S102
* Sveriges Skeppslista 1945, S102
* Sveriges Skeppslista 1947, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1949, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1951, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1955, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1957, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1958, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1959, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1960, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1961, S102
* Sveriges Skeppslista 1962, S98
* Sveriges Skeppslista 1963, S92
* Sveriges Skeppslista 1964, S94
* Sveriges Skeppslista 1965, S92
* Sveriges Skeppslista 1966, S92
* Sveriges Skeppslista 1967, S138
* Sveriges Skeppslista 1968, S134
* Sveriges Skeppslista 1969, S136
* Sveriges Skeppslista 1970, S134
* Sveriges Skeppslista 1971, S132
* Sveriges Skeppslista 1972, S130
* Sveriges Skeppslista 1973, S128
* Sveriges Skeppslista 1976, S54
* Sveriges Skeppslista 1977, S50
* Sveriges Skeppslista 1978, S48
* Sveriges Skeppslista 1979, S52
* Sveriges Skeppslista 1980, S52
* Sveriges Skeppslista 1981, S56
* Sveriges Skeppslista 1982, S56
* Sveriges Skeppslista 1983, S60
* Sveriges Skeppslista 1984, S60
* Sveriges Skeppslista 1985, S62
* Sveriges Skeppslista 1986, S62
* Sveriges Skeppslista 1987, S62
* Sveriges Skeppslista 1989, S64
* Sveriges Skeppslista 1990, S68
* Sveriges Skeppslista 1992, S74
* Sveriges Skeppslista 1993, S74
* Sveriges Skeppslista 1994, S74
  Byggd 1911
  Varv Ljusne Mekaniska Verkstad, Ljusne
  Varvsnummer -
  Registernr 5281
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SGUE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,40 meter 19,37 meter
  Största bredd 4,63 meter 4,63 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 48/32 47/22
  Maskineri 1 x dieselmotor 1 x Albin G-62 T
  Effekt 25 hk, 18 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1911-05-31 Beställd med leverans senast den 31 augusti. Kontrakterad byggnadskostnad 15.500 kr.
  1911 Levererad av Ljusne Mekaniska Verkstad som Rex till grosshandlare Arvid Källberg och kapten Johan Edman, Gävle. Arvid Källberg utses till huvudredare. Trafik som passagerar- och lastbåt på traden Gävle - Lövstabukten.
  1914-03-21 Arvid Källberg säljer sin andel för 8.000 kr till Johan Edman som därmed blir ensam ägare till fartyget.
  1920-03 Såld till Carl Johan Bäckman, Stockholm för 20.000 kr.
  1920-03-20 Såld till Karlskrona Ångslups AB, Karlskrona för 42.000 kr och omdöpt till Trossö.
  1921-04-15 Såld till Felix Andreas Pettersson, Lövvik, Jonas Wilhelm Pettersson, Lungön och Johan Pettersson, Lungön för 35.000 kr och omdöpt till Lungö. Felix Andreas Pettersson utses till huvudredare. Hemort Härnösand.
  1924-07-08 Ommätt. Nytt tonnage 49/32.
  1930 Ombyggd till bilfärja. Ny huvudmaskin, 58 hk, 43 kW, installeras. Nytt tonnage 45/21. Trafik på lederna Kinnmärgen - Frånö och Sandö - Lunde.
  1933-03-11 Såld till Erik Manfred Nordlander och August Helmer Lundgren, Härnösand samt Axel Bertil Nordin, Ramvik för 20.000 kr. Erik Manfred Nordlander utses till huvudredare. Hemort Härnösand. Fortsatt trafik på leden Sandö - Lunde.
  1934-05-22 Erik Manfred Nordlander säljer sin andel för 6.666,67 kr till skeppare Per Arvid Näslund, Golva, Boteå. August Helmer Lundgren utses till huvudredare.
  1941-01-09 Axel Bertil Nordin säljer sin andel för 3.100 kr till August Helmer Lundgren och Per Arvid Näslund som nu äger 1/2-del var.
  1943 Upplagd när Sandöbron öppnas för trafik.
  1946-02-09 Såld till Stockholms Kustartilleriförsvar, Vaxholm och omdöpt till Sandö. Trafik på traden Vaxholm - Rindö.
  1955-01 Såld till Gösta Åstedt, Köping för 6.200 kr. Används som bogserbåt.
  1959-08 Såld till Olof Martin Alexandersson, Norrköping för 2.800 kroch omdöpt till Lindö I. Ombyggd till bogserbåt. Ny huvudmaskin, av fabrikat Albin G-62 T, 160 hk, 118 kW, installeras.
  1962-04-03 Överförd till Hanna Ingeborg Alexandersson, Norrköping.
  1970-05-22 Skänkt till Hilding Magnus Alexandersson, Norrköping som kompensation för ej utbetalda löner för åren 1962-1969.
  1973 Såld till Lennart Jonsson, Vikbolandet. Hemort Motala.
  1973-09 Såld till Roland Johansson, Vadstena. Ombyggd till kranpråm för upptagning av sjunktimmer.
  1983 Rapporteras som "försvunnen".
Tillbaka till Karlskrona Ångslups AB
Tillbaka till Martin Alexandersson
Tillbaka till Ingeborg Alexandersson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1644 fartyg, 887 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.