Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prins Gustaf Adolf
Nyhamn
Nyhamn
Foto: Jean Magnusson. Från Bengt Westins samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Stadsarkivets Årsbok 2001, S18, 27, 29-30, 44
  Byggd 1866
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 165
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,06 meter 16,89 meter
  Största bredd 3,90 meter 3,67 meter
  Djupgående - 1,56 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Hernösands ångmaskin
  Effekt 32 hk, 23 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1866 Levererad av Lindholmens Varv som Prins Gustaf Adolf till Ångslupsbolaget Union, Stockholm.
  1867 Ångslupsbolaget Union går upp i Stockholms Ångslups AB, Stockholm som övertar fartyget.
  1898 Såld till Notvikens Rederibolag, Luleå. Trafik på traden Mjölkudden - Notviken, Luleå.
  1919-03-25 Såld till Luleå Ångslups AB, Luleå för 12.000 SEK.
  1920 Ny ångmaskin på 80 hk, 59 kW, tillverkad 1911 vid Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand, installeras vid AB Luleå Varv och Verkstäder, Luleå.
  1921 Ombyggnaden klar. Insatt i trafik på traden Mjölkudden - Svartöstaden, Luleå.
  1921-09 Såld till Frans Gustaf Holmström och Johan Arvid Nilsson, Luleå. Trafik på traderna Mjölkudden - Svartöstaden och Mjölkudden - Karlsvik
  1922 Sista året i reguljär passagerartrafik. Används istället för charter och bogseringar.
  1927-04 Ombyggd vid AB Luleå Varv och Verkstäder under vintern till timmerbogserare. Används även för tillfälliga utfärder.
  1943-01-20 Såld till Kalix Bogserings AB, Kalix.
  1945 Såld till Manne Rönnbäck, Kalix.
  1948 Såld till pr/Axel Nordqvist, Nyhamn, Bjärtrå och omdöpt till Nyhamn.
  1952 Såld till bröderna Helmer och Allan Eriksson, Marieberg för 6.000 kr. Blir mest liggandes i Sörviken.
  1960 Skrotad vid storteringsverket i Sandslån.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Union
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Luleå Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.