Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Oscar
Mercur i Kungsör ca. 1900
Mercur i Kungsör ca. 1900
Foto: Vykort. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2018-05-26 PN

* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S91-98, 101, 104, 160

* Skärgårdsbåten 2/1975, S5
* Skärgårdsbåten 3/1993, S29
* Skärgårdsbåten 4/1993, S37
* Skärgårdsbåten 4/1994, S22
* Skärgårdsbåten 1/2005, S12

* Jönköpingsbladet 1859-08-23
* Norrköpingskuriren 1859-08-23
* Folkets röst 1859-08-24
* Göteborgsposten 1859-08-24
* Aftonbladet 1859-08-25
* Nerikes Allehanda 1859-11-23
* Göteborgsposten 1859-11-26
* Post- och Inrikes Tidningar 1859-12-05
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1860-03-10
* Göteborgsposten 1860-03-10
* Nerikes Allehanda 1860-05-02
* Jönköpingsbladet 1860-05-05
* Aftonbladet 1860-05-15
* Post- och Inrikes Tidningar 1860-05-16
* Aftonbladet 1861-05-18
* Post- och Inrikes Tidningar 1868-10-14
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1868-10-15
* Jönköpingsbladet 1870-07-28
* Nerikes Allehanda 1870-12-21
* Aftonbladet 1870-12-22
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1871-03-06
* Aftonbladet 1871-10-17
* Norrköpings Tidningar 1871-10-17
* Nerikes Allehanda 1871-11-08
* Dagens Nyheter 1871-11-09
* Göteborgsposten 1871-11-11
* Östgöta Correspondenten 1872-04-17
* Göteborgsposten 1872-05-28
* Aftonbladet 1872-05-31
* Norrköpings Tidningar 1872-08-27
* Stockholms Dagblad 1872-08-27
* Dagens Nyheter 1874-06-12
* Dagens Nyheter 1874-06-13
* Stockholms Dagblad 1879-01-18
* Nya Dagligt Allehanda 1879-05-17
Dagens Nyheter 1898-05-31
* Dagens Nyheter 1898-06-07
* Dagens Nyheter 1898-06-29
* Aftonbladet 1898-11-10
* Dagens Nyheter 1898-11-10
* Dagens Nyheter 1899-03-22
* Svenska Dagbladet 1899-03-22
* Dagens Nyheter 1899-05-02
* Aftonbladet 1899-06-05
* Svenska Dagbladet 1900-02-18
* Aftonbladet 1900-03-01
* Stockholmstidningen 1900-06-08
* Aftonbladet 1900-06-11
* Eskilstunakuriren 1900-06-29
* Aftonbladet 1900-11-16
* Stockholmstidningen 1900-11-16
* Dagens Nyheter 1901-04-26
* Svenska Dagbladet 1901-04-28
* Svenska Dagbladet 1902-05-13
* Svenska Dagbladet 1902-06-02

*Inregistrerad 1894 som byggd 1858
  Byggd 1859
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 77
  Registernr 1738
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JDLH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,30 meter -
  Största bredd 6,30 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 176/- -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1857-11 Beställd av Askersunds Ångfartygsbolag. Kontrakterad byggnadskostnad 57.925 rdr rmt.
  1859-08-18 Sjösatt.
  1859-11-13 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Oscar till Askersunds Ångfartygsbolag, Askersund. Hemort Askersund. Går direkt från Motala till Askersund för vinteruppläggning.
  1860-05-11 Insatt i trafik på traden Jönköping - Gränna - Hästholmen - Motala - Berg - Söderköping - Stockholm (Kornhamn).
  1868-10-13 Kolliderar med slupen Näsby vid ön Kanan i Kyrkfjärden, Ekerö. På Oscar går styrbordslanternan sönder och en däckshytt skadas. På slupen skadas klyvarbommen. Ingen person skadas vid incidenten som tros bero på att slupen körde in framför Oscar.
  1870-07-24 Vid ankomst sent på kvällen till Jönköping efter en lustresa till Karlsborg kör fartyget in i den nya järnvägsbron över hamnkanalen så att det höga järnräcket på bron böjs inåt. Olyckan beror på att kaptenen tror att bron är öppen. Brovakten visste dock inte när fartyget skulle komma tillbaka.
  1871-10-14 Grundstöter lätt i dimma vid Rödsten i närheten av Jungfrusund under en extra tur från Mem till Stockholm med spannmål. Vid grundstötningen tappar fartyget en del av däckslasten akterut. Dras loss efter ett tag av ångfartyget Norrköping som passerar platsen och kan sedan fortsätta färden till Stockholm. Fartyget klarar sig utan skador vid incidenten. Dagen efter kör man tillbaka till platsen för att bärga lasten som ramlade av.
  1871-11 Såld till bryggaren C.F. Nordh, Motala för 22.500 rdr rmt.
  1872-04 Insatt i trafik på traden Linköping - Söderköping - Stockholm.
  1872-05 Såld till Arboga Rederi AB, Arboga och omdöpt till Arboga. Ny hemort Arboga.
  1872-05-31 Insatt i nattrafik på traden Stockholm - Kungsör - Arboga.
  1872-06-01 Anländer för första gången till sin nya hemmahamn i Arboga.
  1872-08-24 Kolliderar med ångfartyget Thor i Kvicksund vid färd från Stockholm mot Arboga. Thor, som vid olyckstillfället bogserar några pråmar, får skador på bogen och går efter olyckan till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för reparation.
  1874-06-11 Sammanstöter med ångfartyget Köping vid ankomst till Riddarholmshamnen på morgonen. Förstäven på Köping får stora skador vid incidenten som beror på hård vind.
  1879-05 Ombyggd och renoverad vid Långholmens Varfs- och slip-bolag, Stockholm. Ny ångpanna och ny ångmaskin från Bergsunds Mekaniska Verkstads AB installeras.
  1887-06-21 Ommätt. Nya mått 29,32 x 6,29 meter. Nytt tonnage 176/127.
  1893-05-01 Omdöpt till Arboga I.
  1898-05-06 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm.
  1898-06-01 Uthyrd till Linköpings Nya Rederi AB, Linköping. Trafik på traden Stockholm - Söderköping - Linköping som ersättning för det grundstötta ångfartyget Esaias Tegnér.
  1898-11 Såld till Josef Rehnberg och Anders Petter Österberg, Söderköping och omdöpt till Nya Linköping. Ny hemort Söderköping. Trafik på traden Stockholm - Söderköping - Linköping.
  1899-04-28 Ommätt. Nya mått 28,94 x 6,60 meter. Nytt tonnage 166/105.
  1899-05 Fartygets ägare gör en överenskommelse med Linköpings Nya Rederi AB som innebär att man upphör med trafiken på Linköping. Fartyget upplagt till försäljning.
  1899-06-01 Uthyrd till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo. Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Ornö - Gålö - Berga - Muskö - Häringe - Nynäshamn.
  1900-02-26 Såld till Ångbåts AB Mercur, Norrköping för 28.000 SEK och omdöpt till Mercur. Ny hemort Norrköping. Trafik på traden Stockholm (Klara strand) - Oxelösund - Norrköping och Stockholm (Klara strand) - Köping - Kungsör - Arboga - Eskilstuna.
  1900-11-14 Kör ca. kl. 05.00 rakt in i Drottning Sofias bro i Kungsör vid färd från Arboga. Mercurs kommandobrygga och skorsten skadas och även bron får stora skador. Fartyget beläggs med kvarstad och får därmed inte lämna Kungsör innan skulden utretts. Skadorna på bron bedöms till ca. 10.000 SEK.
  1902-03-19 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm för 6.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Kungsör - Arboga.
  1905-09-27 Stockholms Transport och Bogserings AB anmäler att ångmaskinen och ångpannan är borttagna vid Ekensbergs Varf, Stockholm. Fartyget ändrat till lastpråm.
Tillbaka till Arboga Rederi AB
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till Linköpings Nya Rederi AB
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.