Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Oscar
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1858
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 77
  Registernr 1738
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,30 meter -
  Största bredd 6,30 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 176/- -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1858 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Oscar till Askersunds Ångbåts AB. Trafik på traden Stockholm - Jönköping.
  1872 Såld till det nystartade Arboga Rederi AB och omdöpt till Arboga.
  1872-06-01 Anländer för första gången till sin nya hemmahamn i Arboga. Trafik på traden Stockholm - Arboga.
  1879 Ny ångmaskin installeras.
  1893 Omdöpt till Arboga I.
  1895 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1898 Uthyrd till Linköpings Nya Rederi AB, Linköping. Trafik på traden Stockholm - Linköping som ersättning för den grundstötta s/s Esaias Tegnér.
  1899 Såld till ett partrederi i Linköping och omdöpt till Nya Linköping. Trafik på traden Stockholm - Linköping.
  1899-07-31 Uthyrd till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo. Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Nynäshamn.
  1900 Såld och omdöpt till Mercur.
Tillbaka till Arboga Rederi AB
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till Linköpings Nya Rederi AB
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.