Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norrköping
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S244
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S246
* Sjöstaden Norrköping, 1991, S115, 126
* Sveriges Inre Vattenvägar Del 2, S117
* Båtologen 2/2002, S75-86
  Byggd 1844
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 6
  Registernr 1397
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt -/24 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1844 Levererad av Motala Warf som Norrköping till Förenade Ångfartygs-Bolaget i Norrköping, Norrköping. Trafik på traden Stockholm - Norrköping.
  1850 Används som bogserbåt.
  1859 Ombyggd till bogserbåt vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm och omdöpt till Sandhamn. Får nu ett skrov i järn.
  1865 Såld till Ångermanlands Ångfartygs Bolag, Härnösand och omdöpt till Angur.
  1868 Såld till Bogseringsbolaget Angur, Härnösand. Ombyggd.
  1877 Bogseringsbolaget Angur ombildas till Ångbåts AB Angur, Härnösand.
  1885-04-01 Såld på offentlig auktion till JF Åkerman, Härnösand.
  1889 Sjunker vid kajen under vintern. Bärgas.
  1889 Såld till Töre AB, Karlsborg.
  1889-11-03 Såld till Wilhelm Bengstelius och Ernst Fürtenbach, Luleå.
  1900 Avförs från fartygsregistret som underdräktig.
Tillbaka till Förenade Ångfartygs-Bolaget i Norrköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.