Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kung Ring
Kung Ring på Strömmen, Stockholm 2017-07-24
Kung Ring på Strömmen, Stockholm 2017-07-24
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, läst 2017-06-26 PN
* Svenska Dagbladet 1901-12-04
* Svenska Dagbladet 1902-05-14
* Dagens Nyheter 1902-08-24
* Svenska Dagbladet 1902-08-24
* Svenska Dagbladet 1902-09-04
* Dagens Nyheter 1904-06-13
* Svenska Dagbladet 1908-05-27
* Dagens Nyheter 1913-05-14
* Dagens Nyheter 1913-06-29
* Dagens Nyheter 1913-08-10
* Dagens Nyheter 1913-11-02
* Svenska Dagbladet 1913-11-13
* Dagens Nyheter 1914-02-23
* Svenska Dagbladet 1919-06-15
* Svenska Dagbladet 1955-06-22
* Dagens Nyheter 1955-10-22
* Vaxholms Tidningen, 1970-10-29, Monne Sahlberg, PN
* Dagens Nyheter, 1971-11-07, Monne Sahlberg, PN


* Minnesskrift vis SÅAs 50 års jubileum, 1913, S46, 58
* Svensk Sjöfarts Tidning 47/1970, S33
* Skärgården 2/1995, S17
* Skärgården 3/1995, S16
* Skärgården 3/1999, S18, 23
* Skärgården 1/2013, S34
* Skärgården 1/2014, S8, 19-23
* Båtologen 2/1979, S105
* Båtologen 4/2013, S248
* Sveriges Skeppslista 1908, S76
* Sveriges Skeppslista 1910, S76
* Sveriges Skeppslista 1911, S76
* Sveriges Skeppslista 1913, S80
* Sveriges Skeppslista 1921, S82
* Sveriges Skeppslista 1929, S106
* Sveriges Skeppslista 1933, S104
* Sveriges Skeppslista 1939, S102
* Sveriges Skeppslista 1941, S98
* Sveriges Skeppslista 1943, S96
* Sveriges Skeppslista 1945, S98
* Sveriges Skeppslista 1947, S100
* Sveriges Skeppslista 1949, S108
* Sveriges Skeppslista 1951, S90
* Sveriges Skeppslista 1955, S92
* Sveriges Skeppslista 1957, S94
* Sveriges Skeppslista 1958, S98
* Sveriges Skeppslista 1959, S98
* Sveriges Skeppslista 1960, S98
* Sveriges Skeppslista 1961, S98
* Sveriges Skeppslista 1962, S94
* Sveriges Skeppslista 1963, S90
* Sveriges Skeppslista 1964, S90
* Sveriges Skeppslista 1965, S90
* Sveriges Skeppslista 1966, S90
* Sveriges Skeppslista 1967, S80
* Sveriges Skeppslista 1968, S78
* Sveriges Skeppslista 1969, S80
* Sveriges Skeppslista 1970, S78
* Sveriges Skeppslista 1971, S78
* Sveriges Skeppslista 1972, S76
* Sveriges Skeppslista 1973, S74
* Sveriges Skeppslista 1976, S52
* Sveriges Skeppslista 1977, S48
* Sveriges Skeppslista 1978, S46
* Sveriges Skeppslista 1979, S50
* Sveriges Skeppslista 1980, S50
* Sveriges Skeppslista 1981, S54
* Sveriges Skeppslista 1982, S54
* Sveriges Skeppslista 1983, S58
* Sveriges Skeppslista 1984, S58
* Sveriges Skeppslista 1985, S60
* Sveriges Skeppslista 1986, S60
* Sveriges Skeppslista 1987, S60
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S62
* Sveriges Skeppslista 1990, S64
* Sveriges Skeppslista 1991, S68
* Sveriges Skeppslista 1992, S70
* Sveriges Skeppslista 1993, S70
* Sveriges Skeppslista 1994, S68
* Sveriges Skeppslista 1995, S68
* Sveriges Skeppslista 1996, S68
* Sveriges Skeppslista 1997, S68
* Sveriges Skeppslista 1998, S68
* Sveriges Skeppslista 1999, S68
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S72
* Sveriges Skeppslista 2002, S72
* Sveriges Skeppslista 2003, S74
* Sveriges Skeppslista 2004, S76
* Sveriges Skeppslista 2005, S76
* Sveriges Skeppslista 2006, S78
* Sveriges Skeppslista 2007, S82
* Sveriges Skeppslista 2008, S84
* Sveriges Skeppslista 2009, S88
* Sveriges Skeppslista 2010, S85
* Sveriges Skeppslista 2011, S88
* Sveriges Skeppslista 2012, S101
* Sveriges Skeppslista 2013, S90
* Sveriges Skeppslista 2014, S91
* Sveriges Skeppslista 2015, S92
* Sveriges Skeppslista 2016, S92
* Sveriges Skeppslista 2017, S92
  Byggd 1902
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 244
  Registernr 4057
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMTR, numera SFGI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,84 meter 20,14 meter
  Största bredd 5,01 meter 5,20 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 67/51 62/18
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania D13
  Effekt 70 hk, 51 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 9,5 knop 10,5 knop
  Kapacitet 150 passagerare 125 passagerare
  Historik
  1902-05 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Kung Ring till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traden Räntmästaretrappan - Finnboda - Ryssviken - Wikdalen.
  1902-08-23 Kolliderar ca. kl. 19.00 med en roddbåt utanför Skeppsholmenvid färd in mot Räntmästartrappan. I roddbåten, som tillhör en spansk ångare, finns två matroser som är på väg till Kastellholmen för att hämta sin befälhavare. Roddbåten vattenfylls och en av matroserna ramlar överbord och drunknar.
  1904-06-12 Vid ankomst till Räntmästartrappan ramlar en kvinna av landgången när hon ska skynda sig av. När hennas man ska hjälpa henne upp ramlar även han i vattnet. Båda hjälps upp av personer på kajen och tar sig sedan, blöta, från platsen i en droska.
  1910-01 Ombyggd.
  1910-02-03 Ommätt. Nytt tonnage 67/45.
  1913-05-12 Vid ankomst till Nybroplan från Fjäderholmarna ramlar tre personer i vattnet när de ska gå av fartyget. Orsak till detta är att ingen landgång används trots att det är ca. 45 cm mellan ångslupens däck och kajen. En av passagerarna som hamar i vattnet, kontorsbiträdet Katarina Lindström, stämmer Stockholms Ångslups AB för att hon förlorat sitt bagage och fårr en del skrubbsår. Rådhusrätten beslutar 1 november att Ångslupsbolaget ska betala ett skadestång till Lindström på 177,25 SEK samt rättegångskostnaderna på 125 SEK.
  1914-02-22 Vid färd från Räntmästartrappan kl. 23.30 mot Finnboda och Augustendal finns fyra berusade finska sjömän bland passagerarna ombord. Då dessa uppträder bråkigt blir de tillrättavisade av kaptenen. När de gått av vid Finnboda kastar någon av dem en stor sten mot det utbackande fartyget. Stenen går rakt igenom en av de stora fönstrena på övre däck men ingen passagerare blir skadad.
  1919-06-12 Vid färd från Räntmästartrappan mot Mariedal och Kummelnäs börjar fartyget ta in vatten i fören. Man går in till Augustendals brygga där passagerarna får gå av och den tunga lasten av murtegel och cementsäckar lossas. Orsak till läckan var att en nit lossat i fören och den tunga lasten hjälpt till att tynga ner fartyget så att mer vatten kunnat forsa in.
  1923 Ombyggd med en ny styrhytt på taket.
  1944 Upplagd.
  1952 Ombyggd vid Stockholm Ångslups AB:s varv, Stockholm med ny överbyggnad. Motoriserad med en Skandia på 150 hk, 110 kW, tillverkad 1951.
  1952-06-20 Insatt i trafik på traden Stockholm - Stavsudda - Möja under artistnamnet "Möja Expressen" samt ibland trafik på traden Årsta havsbad - Utö.
  1952-06-21 Ommätt. Nya mått 19,68 x 5,01 meter. Nytt tonnage 83/46.
  1953-08-14 Kolliderar med en segelbåt mitt i farleden vid färd mellan Årsta havsbad och Utö. Segelbåten med ingenjör Sten Lundquist och hans fru ombord, vattenfylls men sjunker inte.
  1955-06-21 När fartyget ska lämna Nybroviken för färd mot Möja vill några paersoner inte åka med då de anser att det är för många passagerare ombord. Fartyget ligger mycket djup och har stark slagsida. Personerna larmar polisen men när de kommer till platsen har fartyget redan avgått. Man larmar då polisen i Vaxholm som gick ut med sin båt och stoppade fartyget. Man konstaterar att antalet passagerare ligger under det tillåtna men att det är för mycket gods ombord.
  1955-10-21 Vid färd från Möja mot Stockholm i regn och mörker med ca. 40 passagerare ombord grundstöter fartyget tre gånger. Två gånger vid Norra Stavsudda och en gång vid Gällnönäs. I Vaxholm stoppas man av polisen, som efter någon timmer diskuterande med kaptenen och rederiet låter fartyget fortsätta in till Stockholm, då man anser att kaptenen kan farleden. Fem minuter senare grundstöter fartyget en fjärde gång, nu i Tenöviken. Vaxholmspolisen får nu lotsa Kung Ring tillbaka till Vaxholm där passagerarna får gå av och istället åka buss in till Stockholm.
  1970-06 Lånas ut till Ångfartygs AB Strömma Kanal för bogsering av s/s Saltsjön från Västerås till Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 20.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-10 Eldhärjas under varvsvistelse på Finnboda varv, Nacka och hela förskeppet bränns ut. Orsak till branden tros vara en svetsloppas som legat och pyrt efter svetsningsarbeten tidigare på dagen.
  1970-12-14 Åter i trafik efter att ha reparerats efter branden.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 98.738,43 SEK.
  1971-11-06 Grundstöter kl. 18.30 i hård ONO-vind vid Stora Stensholmen, Högmarsö med tre passagerare och två besättningsmän ombord vid färd mellan Hemmarö och Solö. Man tar in vatten men lyckas med egna pumpar hålla fartyget läns. En lotskutter från Furusunds lotsplats kommer till platsen och evakurerar de fem ombordvarande. Fartyget som efter ett tag får krafig slagsida dras loss morgonen efter av bogserbåten Starkgrogg och kan sedan för egen maskin gå till varv i Stockholm för reparation. Orsaken till olyckan är felnavigering i hård väder med nedsatt sikt följt av tätt snödrev.
  1972 Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha 403 VO, 225 hk, 165 kW, installeras vid Kummelnäs varv, Nacka. Maskinen är begagnad och tillverkad 1964.
  1979-01 Såld till Firma Allt i Sjötjänst, Ingemar Westerman, Söderöra. Ny hemort Blidö. Trafik i Stockholms norra skärgård för Waxholmsbolaget samt charter.
  2006-09 Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka. Ny inredning i passagerarsalongen, nytt plåttak m.m. Bildreportage
  2011-09-01 Såld till ägarens nybildade bolag Allt i Sjötjänst Ingemar Westerman AB, Blidö.
  2013-04-19 Sista turen på traden Furusund - Söderöra.
  2013-04-22 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm. Trafik för Sjövägen, traden Nybroplan - Nacka Strand - Larsberg - Frihamnen.
  2014 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D13, 400 hk, 294 kW, installeras. Den tidigare huvudmaskinen skänks till Scandiamuseet, Lysekil.
  2014-01-22 Premiärtur.
  2015 Nytt passagerarcertifikat för 125 passagare.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Firma Allt i Sjötjänst
Tillbaka till Allt i Sjötjänst Ingemar Westerman AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.