Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kolga
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 2/2003, S9
* Alla våra Ångslupar, 1994, S123
  Byggd 1873
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 188
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 14,03 meter -
  Största bredd 3,11 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 70 passagerare -
  Historik
  1872 Beställd av Ångslupsbolaget Näcken, Norrköping för leverans våren 1873.
  1874-05 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kolga till Ångslupsbolaget Näcken, Norrköping. Leveransen uppskjuten till våren 1874 på rederiets begäran. Trafik vardagar på traden Norrköping - Händelsö och söndagar på traden Norrköping - Brädudden.
  1886-07 Såld till kapten Fritz Hedborg, kommissionär Oscar Strindberg och bankkamrer Thure Engströmer, Sollefteå och omdöpt till Anna. Trafik på traden Sollefteå - Ed.
  1893 Eldhärjas vid Engströmers verkstad, Sollefteå. Repareras.
  1901 Såld till bröderna Ramström, Nora och omdöpt till Svea. Trafik på traden Nora - Härnösand.
  1908-10-21 Kolliderar utanför Brunne med Helsingborgsångaren Njord och sjunker. Bärgas några dagar senare och repareras.
  1918 Upprustad vid Hernösands Mekaniska Verkstad, Härnösand.
  1925 ca. Sjunker i Snättsundet vid Norra Hemsön i en nordvästlig storm.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Näcken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.