Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 1
Nestor i Värtahamnen, Stockholm 1970-10-24
Nestor i Värtahamnen, Stockholm 1970-10-24
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1867
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 128
  Registernr 3556
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JLBG, senare SGNL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 22,85 meter 23,41 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,86 meter
  Djupgående 1,80 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 77/61 80/0
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Deutz
  Effekt 80 hk, 59 kW 585 hk, 430 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1866-08-08 Beställd av Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund. Kontrakterad byggnadskostnad 26.000 rdr.
  1867-05-28 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 1 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar. Hemort Kalmar.
  1867-06-04 Insatt i trafik på traderna Kalmar - Färjestaden, Kalmar - Mörbylånga, Kalmar - Stora Rör och Kalmar - Stenäs.
  1875-05 Ny ångpanna installeras vid Oscarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn.
  1882-12 Ny ångpanna och ny propelleraxel installeras vid Motala Warf, Norrköping.
  1887-12 Såld till Johan Olof Bergström, J.E. Willman, Edvard Montgomery, Sunne för 12.000 SEK och omdöpt till Victoria. Ny hemort Rottneros.
  1888-06-01 Insatt i trafik på Fryken, traden Fryksta - Sunne - Torsby.
  1888-08 Såld till Ångbåts AB Victoria, Sunne.
  1890 Ombyggd.
  1893-06-12 Ommätt. Mått 22,85 x 4,50 meter. Tonnage 77/61.
  1894 Ny ångmaskin, av fabrikat Karlskoga Mekaniska Verkstads AB, 120 hk, 88 kW och ny ångpanna installeras.
  1907 Ombyggd i ägarnas egen docka på västra älvbrinken, Sunne. Bland annat byggs aktern in.
  1910 Ny hemort Sunne.
  1916-09-02 Såld på offentlig auktion till Bogserings AB Viktoria (Petrus Omberg), Gudmundrå och omdöpt till Viktoria. Ny hemort Kramfors. Ombyggd till bogserbåt vid Hernösands Werkstad & Warfs AB, Härnösand.
  1918-05-08 Ommätt. Mått 23,59 x 4,70 meter. Tonnage 67/12
  1920-06-30 Såld till Mo & Domsjö AB, Domsjö för 53.000 SEK och omdöpt till Husum. Ny hemort Husum. Timmerbogserare.
  1927-07-20 Ommätt. Mått 24,45 x 4,86 meter. Tonnage 67/5
  1935-01-31 Såld till sjökapten Carl Wilhelm Grundel, maskinist Johan Harald Löke och maskinist Johan Arnold Napoleon Sjöblom, Stockholm för 6.000 SEK och omdöpt till Nestor. Ny hemort Stockholm.
  1935-11-29 Såld på exekutiv auktion till Manne Yngve Natanael Rönnbäck, Kalix för 4.400 SEK. Ny hemort Kalix. Timmerbogserare längs svenska kusten och från Finska viken till Sverige.
  1951-06-25 Överförd till bröderna Enok Natanael Rönnbäck (1/5), Bengt Yngve Rönnbäck (1/5), Arnold Emanuel Rönnbäck (1/5), Karl Hugo Rönnbäck (1/5) och Erik Gustav Rönnbäck (1/5), Kalix sedan deras far och fartygets ägare Manne Rönnbäck avlidit. Värde i bouppteckningen 150.000 SEK. Ombyggd. Motoriserad med en Skandia diesel, 300 hk, 220 kW.
  1951-07-17 Ommätt. Mått 24,45 x 4,86 meter. Tonnage 89/12
  1960 Ny huvudmaskin, av fabrikat Deutz, 585 hk, 430 kW, installeras.
  1973-05-03 Såld till Karl Erik Söderholm, Haparanda för 190.000 SEK och omdöpt till Ane. Ny hemort Haparanda. Fortsatt trafik som timmerbogserare.
  1981-10 Såld till KB Erikssons Sjötransporter, Ramvik för 175.000 SEK. Ny hemort Ramvik.
  1982-12-27 Springer läck och sjunker kl. 20.30 till 50 meters djup vid Bålsön i Hudiksvalls yttre skärgård under bogsering av bogserbåten David. Besättningen på David ser att aktern på Ane börjar sjunka och måste till slut kapa trossarna. Fartyget är vid olyckstillfället på väg till Stockholm för att säljas. Med i samma släp finns även Sundsvallsbåten Fagervik.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Karl Erik Söderholm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.