Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Havsörnen
Havsörnen vid Birka Björkö brygga, Adelsö 2018-07-17
Havsörnen vid Birka Björkö brygga, Adelsö 2018-07-17
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-03-14 PN
* Redaren 4/1991, S9-10
  Byggd 1965
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1004
  Registernr 10598
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SIBY
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,50 meter 29,00 meter
  Största bredd 5,40 meter 5,88 meter
  Djupgående 1,23 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 48/32 110/51
  Maskineri 3 x Cummins VT8-370-M3 2 x Scania DI 12
1 x Scania DSI 11 M
  Effekt 1.110 hk, 816 kW 1.120 hk, 823 kW
  Toppfart 26 knop 23 knop
  Kapacitet 230 passagerare 198 passagerare
  Historik
  1965-05-20 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Havsörnen till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm.
  1965-05-23 Premiärtur på traden Strömkajen - Svartsö - Ingmarsö - Husarö med avgång kl. 13.00. Turen avklaras på 2,5 timme. Sträckan mellan Vaxholm och Strömkajen görs på 23 minuter.
  1968-04-18 Blir påseglad av Ålandsfärjan vid Finnboda varf, Nacka när fartyget ligger förtöjt för vårrustning. Aktern trycks in och maskinrummet skadas. Reparationen tar ca 4 veckor.
  1971 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Fartyget får två skorstenar så att avgaserna leds upp i luften istället för att komma ut vid vattenlinjen.
  1972 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Förlängd med 3,50 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 R8 2ASF, 690 hk, 507 kW, installeras.
  1985 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 40M20, 690 hk, 507 kW, installeras.
  1993 Ombyggd.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1996-12-24 Grundstöter kraftigt på 0,9 meters grundet sydväst om Rögrund under tur mot Dalarö. Skador uppkommer på samtliga propellrar, babords hjärtstockshylsa samt samtliga backslag. Grundstötningen sker i hård NV-lig vind, upp mot 15 m/s och orsaken antas vara att befälhavaren missbedömmer avståndet vid passagen utmed Rögrund.
  2000 Såld till Utö Rederi AB, Utö för 2,6 milj SEK. Ombyggd vid Kummelnäs varv och två av tre huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, nyinstalleras. Total effekt 690 hk, 507 kW. Trafik i Stockholms södra skärgård för Waxholmsbolaget.
  2001 Två av tre nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12, installeras. Total effekt 1.120 hk, 823 kW.
  2008-03-25 Såld till Rederi Mälarstaden AB, Västerås. Trafik i Mälaren.
  2016-12-13 Lämnar Västerås för färd till Ö-varvet, Öckerö för ombyggnad. Delvis ny inredning, ny ventilation och ny toalett. Dessutom byggs en ny salong på akterdäck.
  2017-04-21 Åter i Västerås kl. 21.55 efter ombyggnaden.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
Tillbaka till Rederi Mälarstaden AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1655 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.