Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hamnen
Hemfjord utanför Simpnäs, Väddö 2007-11-07
Hemfjord utanför Simpnäs, Väddö 2007-11-07
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Westerlund, TEL 2007-03-12 KN
* Båtologen 5/1979, S273
* Båtologen 6/1982, S177
* Båtologen 4/1992, S176
* Länspumpen 3/1978, S86
* Sveriges Skeppslista 1969, S134
* Sveriges Skeppslista 1970, S130
* Sveriges Skeppslista 1971, S128
* Sveriges Skeppslista 1972, S126
* Sveriges Skeppslista 1973, S124
* Sveriges Skeppslista 1980, S42
* Sveriges Skeppslista 1981, S44
* Sveriges Skeppslista 1989, S40
* Sveriges Skeppslista 1992, S44
* Sveriges Skeppslista 1997, S58
* Sveriges Skeppslista 1998, S58
* Sveriges Skeppslista 2001, S60
* Sveriges Skeppslista 2005, S64
* Sveriges Skeppslista 2006, S66
  Byggd 1958
  Varv Djupviks varv AB, Tjörn
  Varvsnummer 164
  Registernr 10763
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGNU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,56 meter 16,18 meter
  Största bredd 4,60 meter 4,60 meter
  Djupgående 2,00 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 39/15 39/17
  Maskineri 1 GM 1 x Volvo Penta TMD 122
  Effekt 240 hk, 176 kW 320 hk, 235 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet - 48 passagerare
  Historik
  1957-07-12 Beställd av Göteborgs Hamnförvaltning för leverans i februari 1958. Kontrakterad byggnadskostnad 258.000 SEK.
  1958-04 Levererad av Djupviks varv AB som Hamnen till Göteborgs Hamnförvaltning, Göteborg. Trafik som inspektionsfartyg.
  1979 Såld till Vilhelm Sahlning, Vänersborg och omdöpt till Hamnfjord. Trafik som inspektionsfartyg.
  1982 Såld till Erato Trafik & Handels AB, Brännö för 415.000 SEK och omdöpt till Erato.
  198? Förlängd med 1,62 meter.
  1989 Ny huvudmaskin, av fabrikat, Volvo Penta TMD 122, 320 hk, 235 kW, installeras.
  1992 Såld till Erik Westerlund, Firma Krokholmen Sjötrafik, Arholma för 875.000 SEK och omdöpt till Hemfjord.
Trafik på traden Simpnäs/Östersjö - Arholma för Waxholmsbolaget.
  2004 Överförd till Krokholmens Sjötrafik AB, Arholma.
Tillbaka till Göteborgs Hamnförvaltning
Tillbaka till Erik Westerlund
Tillbaka till Krokholmens Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.